Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Wat is gevarieerde voeding?

Geregeld kom ik mensen tegen die vrijwel elke dag pasta eten, en soms zelfs hun belangrijke avondeten inruilen voor een broodmaaltijd. Op zich niks mis met beiden. Maar bij de basis van een gezonde voedingsroutine hoort variatie.

Eenzijdige voeding

Pasta of broodmaaltijden zijn uitstekende maaltijden, maar door vier of vijf keer in de week pasta te eten loop je het risico een gebrek aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Intensieve en fanatieke sporters eten vaak ook vijf keer per week pasta, maar zij eten een pasta-maaltijd in de plaats van een broodmaaltijd, en niet in plaats van hun maaltijden met groenten.

Veelzijdige voeding

Verstandig is, zeker als fanatiek sporter, minstens ťťn keer per dag een maaltijd met groente te eten. Het beste deze groente te varieŽren zodat je alle verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Broccoli bijvoorbeeld is een enorm veelzijdige groente doordat het enorm rijk is aan verschillende voedingsstoffen en vitamines. Hierdoor helpt het veel ziektes en aandoeningen te bestrijden en stimuleert het je weerstand enorm. Broccoli staat dus niet voor niets bovenaan in de top 10 van meest gezonde voeding.

Gevarieerde en gebalanceerde voeding

Het is belangrijk om bij het varieŽren van je dagelijkse voeding na te gaan of de balans van je variatie nog klopt (Zie Wat is gebalanseerde voeding?).

Een pastamaaltijd is een echte energiemaaltijd, dit betekent dus veel koolhydraat. Verder bevat pasta vaak een saus, wederom veel koolhydraat en of vet. Houd er dus rekening mee dat een pastamaaltijd vaak gebrekkig is aan eiwit. Vaak bestaat een pastamaaltijd alleen maar uit wat rundergehakt.

Probeer de overige maaltijden van de dag, vooral als fanatiek sporter waarbij spierherstel gewenst is, wat extra eiwit te eten. Dit kan in de vorm van broodbeleg; kipfilet, vis, rookvlees, rosbief. Maar ook yogurt, kwark, ei of magere kaas.

Dierlijke eiwitten afwisselen met plantaardige eiwitten; peulvruchten en sojaproducten. De dierlijke eiwitten bevatten de hoogste biologische waarde. Dat wil zeggen hoe efficiŽnt de eiwitten uit deze producten kunnen worden omgezet naar lichaamsweefsel. Zo heeft een ei een hoge biologische waarde, en bonen een lage biologisch waarde. Zie de lijst van eiwitproducten en hun biologische waarde voor meer informatie.

Meer weten?

Hoe vaak eten per dag?

De beste vetten om mee te braden, koken en bakken

Brinta en havermout als ontbijt

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact