Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Zijn light frisdranken slecht voor je?

De eerste light frisdranken werden geÔntroduceerd in 1952. De doelgroep waren voornamelijk diabetici en niet eens diŽters. Vanaf het begin van de jaren 90 leveren alle grotere frisdrankbedrijven wel light varianten van hun frisdranken.
Het gemiddelde 330 ml blikje cola heeft 143 kcal. De light varianten (light, zero) bevatten slechts 1 kcal per blikje. Klinkt alsof light frisdranken het gezonde alternatief zijn op de normale frisdranken. Maar is dit nou wel zo?

Zoetstoffen in light frisdranken

Er zijn verschillende zoetstoffen die tegenwoordig in frisdranken gebruikt worden als vervanging voor suiker. Op een rijtje de meest gebruikte.

Aspartaam


Aspartaam is ťťn van de meest gebruikte zoetstoffen. In 1982 werd aspartaam voor het eerst geÔntroduceerd in cola light, en vanaf dat moment zette de trend zich razendsnel voort.

Sacharine


Sacharine heeft ongeveer een 350 keer sterkere zoetkracht dan suiker. Hierdoor heeft een paar milligram sacharine eenzelfde zoetkracht als een paar gram suiker.

Sucralose


Sucralose heeft een ongeveer 500 tot 600 keer sterkere zoetkracht dan suiker. Sucralose is de enige zoetstof die van suiker wordt gemaakt, en heeft ook dezelfde smaak als suiker. Door een gecontroleerde chlorering van sacharose wordt sucralose echter niet afgebroken en opgenomen door het lichaam.

4 redenen waarom light frisdranken slecht voor je zijn

Light frisdranken met hun zoetstoffen mogen dan wel vrijwel geen calorieŽn hebben, gezondheidseffecten hebben ze echter wel. Een aantal gezondheidsrisico's van light frisdranken op een rijtje.

Nierschade


In gezondheidsonderzoek in 2009 waarbij 3256 vrouwen meer dan 2 glazen, flesjes of blikjes light frisdranken dronken werd een 30% nierfunctievermindering geconstateerd. Dit betekent dat de vrouwen die meer dan 2 flesjes, blikjes of glazen light frisdrank dronken 30% minder nier-bloedfiltering hadden dan degenen die de normale frisdranken dronken. De vermindering van nierwerking werd opgemerkt nog voordat andere factoren werden geconstateerd, zoals een hoge bloeddruk of diabetes.

Toename in gewicht


Wellicht verrassend, maar waar: studies hebben aangetoond dat consumptie van light frisdranken resulteren in een verhoogd risico op obesitas. Een studie in 2005 van de Universiteit in Texas die zich bezighoudt met gezondheidsonderzoeken toonden aan dat het drinken van meer dan 2 blikjes, flesjes of glazen light frisdrank 57,1% meer risico geeft op obesitas.

Maar hoe kan een calorieloze frisdrank lijden tot een verhoogd risico op obesitas?
Hier zijn een aantal theorieŽn voor. Sommige mensen denken wellicht dat het drinken van light frisdranken ze krediet geeft voor het consumeren van meer voeding, welke niet zo laag in calorieŽn zijn, wat resulteert in een toename van gewicht. Een andere theorie is dat de zoetigheid van zoetstoffen een signaal afgeeft aan de spijsvertering dat voeding met hoge caloriewaarde volgt. Wanneer ze dan vervolgens niet komen is ons lichaam verbaasd en onze honger naar voeding versterkt.

Tandglazuurschade


Frisdrank is slecht voor je tandglazuur, met name suiker en het zuur. Hoewel light frisdranken vaak geen suiker hebben, hebben ze wel het zuur. De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen wat voor gevolgen zuur hebben op tandglazuur, onze hoofdbescherming voor onze tanden tegen de afbraak van de tand.

Fosforzuur is veelvoorkomend in light frisdranken om het koolzuur vast te houden. Maar het tast ook het tandzuur aan. Check je favoriete frisdrank dus op fosforzuur. Donkere cola\'s hebben vaak meer fosforzuur dan de lichtere light dranken.

Een andere ingrediŽnt dat vaak toegevoegd wordt aan light frisdranken is citroenzuur. Net als fosforzuur tast het het tandglazuur sterk aan.

Als je je light frisdranken niet kunt opgeven, probeer dan uit een rietje te drinken om het contact van de frisdrank met je tanden te verminderen.

Botverlies


Het drinken van light frisdranken kan lijden tot botverlies. Dit komt omdat het fosforzuur in frisdrank ervoor zorgt dat het calcium in de bloedbanen enorm snel uitgescheiden wordt. Je botten laten dan wat calcium los om het calciumniveau in de bloedbanen constant te houden.

Conclusie/Een eerlijke Coca Cola advertentie

Niet elke calorie is hetzelfde. De calorieŽn in frisdranken hebben geen toegevoegde voedingswaarde. Als je een gezonde leefstijl wilt aanhouden, drink dan geen frisdranken.

Wanneer Coca Cola beslist om de waarheid te vertellen over hoe schadelijk hun producten daadwerkelijk zijn:

Meer weten?

Hoe begin ik met afvallen?

Tips om af te vallen

DiŽten. Door de bomen het bos niet meer zien.

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact