Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Hoeveel mag ik eten?

De eenheid waarin deze vraag beantwoord dient te worden is kilocalorieŽn (kcal, dus niet calorieŽn (cal)). Het aantal kcal dat een persoon per dag dient te eten is zeer variabel. Het antwoord op deze vraag heeft te maken met uw doelstelling (Wilt u afvallen of aankomen?), uw vetvrije massa en uw dagelijkse sport- of werkbelasting.

De rekensom ziet er zo uit:

basisbehoefte
sportbelasting
werkbelasting
--------------------- +
energiebehoefte

Wanneer u precies aan deze energiebehoefte komt, dan zal u op gewicht blijven. Eet u minder, dan valt u af, eet u meer, dan komt u aan.

De totale energiebehoefte van de vrouw zal gemiddeld lager liggen dan die van de man. Dit komt omdat de man meer spiermassa heeft, en daardoor een hoger verbruik heeft.

Basisbehoefte berekenen

Uw basisbehoefte berekent u door de volgende formule:

Basisbehoefte = 24 x vetvrije massa (VVM)

Uw VVM berekent u door de formule:
VVM = lichaamsgewicht - vetpercentage

Lees hier meer over hoe u uw vetpercentage kunt laten meten.

Iemand van 80 kg met een vetpercentage van 10% heeft dus 80 - 10% = 80 - 8 = 72kg vetvrije massa.

De basisbehoefte is dan:
Basisbehoefte = 24 x VVM = 24 x 72 = 1728 kcal

Energieverbruik bij sporten

Uw energieverbruik tijdens het sporten is lastig te meten. De beste methode is echter door middel van een hartslagmeter. Deze berekent naast je hartslag tijdens het sporten ook het aantal kcal dat u verbrandt. Verschillende cardioapparatuur in de sportschool hebben sensoren in de handvatten zitten waardoor ze uw hartslag kunnen monitoren, waardoor dus ook uw energieverbruik in kcal. Mocht uw sportschool niet beschikken over cardiotoestellen met deze sensoren, dan kunt u het beste gebruik maken van een eigen hartslagmeter. De sensor bestaat uit een elastische band die u iets onder uw borstspieren plaats. Uw hartslagmeter is uw sporthorloge of fietscomputer die de meting van de sensor oppikt.

Heeft u geen hartslagmeter en heeft u ook geen intentie om er ťťntje te kopen, kijk dan in de lijst van energieverbruik per sport.

Energiebehoefte tijdens het werk

De energiebehoefte tijdens het werk is uiteraard afhankelijk van het soort werk dat u doet.

De energiebehoefte bij kantoorbanen is ongeveer 30% van uw basisbehoefte.

De energiebehoeft van huisman/-vrouw, vrachtwagenchauffeur of schilder is ongeveer 50% van uw basisbehoefte

De energiebehoefte bij magazijnmedewerker, plantsoendienst of verpleger of verpleegster is ongeveer 75% van uw basisbehoefte.

De energiebehoefte van stratenmaker, bouwwerker of dokwerker is ongeveer 100% van uw basisbehoefte.

Meer weten?

Ongezonde voeding waarvan je denkt dat het gezond is

Brinta en havermout als ontbijt

Kokosnoot - Waarom is het gezond?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact