Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

10 x ontgiftende voeding

Een gezond gewicht behouden, of op een gezond gewicht komen wordt grotendeels bepaald door het aantal calorieŽn dat men dagelijks eet in verhouding tot het aantal calorieŽn die men dagelijks verbrandt. Toch is er nog een andere belangrijke factor die bijdraagt aan een gezonde gewichtsregulering.

Ook onze hormoonhuishouding en hersenen spelen een belangrijke rol bij de regulering van ons lichaamsgewicht. Dit systeem kan ontregeld raken door gifstoffen uit ongezonde voeding die zo ons lichaam binnenkomen. Deze gifstoffen zorgen er tevens voor dat onze hersenen zo ontregeld raken dat we geen verzadigingsgevoel meer voelen en door blijven eten. In een artikel over glucose-fructosestroop ben ik ingegaan op ťťn van deze gifstoffen die precies dat deed.

In dit artikel een lijstje van 10 + 1 voedingsproducten die bijdragen aan het ontgiften van ons lichaam. Aangeraden wordt dan ook een aantal van deze producten standaard in ons voedingspatroon op te nemen om zo ons lichaam te ontdoen van gifstoffen.

Citrusvruchten

Citroenen, sinaasappels en bijvoorbeeld grapefruit. Ik raad mensen altijd aan om water te kiezen om aan hun dagelijkse hoeveelheid vocht te komen. Als variatie op het smaakloze water kun je uitstekend wat van dit heerlijke citrussap in je water doen om het een lekker drankje te maken.

Groene thee

In een apart artikel over groene thee worden reeds tal van voordelen aangehaald van groene thee, en ja, het bijdragen aan de ontgifting van het lichaam is daar ťťn van. Groene thee is rijk aan anti-oxidanten en heeft een ontgiftende werking op de lever. Mocht je het lekker vinden, voor de smaak kun je eventueel wat citroensap bijmengen voor dubbele ontgifting!

Mungbonen

Wellicht wat minder bekend, maar erg gezond en veelgebruikt door Ayurvedische dokters. Mungbonen zijn gedroogde zaden. Als je deze laat ontkiemen groeien ze uit tot taugť. Mungbonen zijn tevens een goede bron van eiwitten en vitamine B. Ze helpen het cholesterol op peil te houden. Mungbonen hebben een ontgiftende werking doordat de boontjes veel vezels bevatten en daardoor de darmen reinigen. Mungbonen zijn te koop bij de plaatselijke toko. Je kunt ze bijvoorbeeld verwerken in een schotel met rijst. Samen met de knoflook, een andere ontgifter.

Knoflook

Tevens in de top 10 van meest gezonde voeding; knoflook. Aan knoflook worden veel gezonde eigenschappen toegeschreven. Knoflook zit vol anti-oxidanten, is ontstekingsremmend en activeert de enzymen van de lever waardoor meer gifstoffen worden afgevoerd. Je haalt het meeste uit knoflook wanneer je hem vers (ongedroogd) en rauw gebruikt. Bijvoorbeeld uitgeperst met wat olijfolie in een salade.

Rode bieten

De rode biet is een rijke bron van krachtige antioxidanten en voedingsstoffen, zoals magnesium, natrium, kalium en vitamine C en betaÔne, wat belangrijk is voor de cardiovasculaire gezondheid. Samen met andere voedingsstoffen vermindert het de concentratie van homocysteÔne (een homoloog van het natuurlijk voorkomende aminozuur cysteÔne) dat schadelijk kan zijn voor de bloedvaten. Dit draagt direct bij aan de vermindering van de ontwikkeling van hart-en vaatziekten, beroertes en vasculaire ziektes. BetaÔne draagt in combinatie met S-adenosylmethionine, foliumzuur en vitamines B6 en B12 tevens hieraan bij.

Groene groenten

Onder groene groenten vallen onder andere kool, broccoli, spinazie, waterkers en spruiten. Deze groene groenten zitten vol vezels en stimuleren tevens de spijsvertering. Ze bevatten veel vitamine A en C, ijzer, beta-caroteen en calcium. Maar de stof die helpt bij het ontgiften is sulforafaan.
Je hebt het meeste profijt van deze groenten als je ze rauw eet. Maar boerenkool en spruiten kun je beter eerst koken, of nog beter; stomen.

Artisjokken

De artisjok heeft een sterke cholerische activiteit (bevordert galafscheiding in de lever) en cholerische verhoging van de uitscheiding van cholesterol en vermindert de productie van cholesterol in de lever.

De aangename bittere smaak van de artisjok is grotendeels te wijten aan de chemische stof genaamd cynarine, die is gevonden in de bladeren van de plant. Europese wetenschappers hebben in 1970 ontdekt dat cynarine in staat is om cholesterol te verlagen.

Yoghurt

Yoghurt is rijk aan eiwitten, calcium, riboflavine, vitamine B6 en vitamine B12. Het heeft een hogere voedingswaarde dan melk. Mannen en vrouwen die lactose-intolerant zijn kunnen yoghurt eten zonder nadelige gevolgen omdat de lactose in de melk wordt omgezet in glucose en galactose, en gedeeltelijk gefermenteerd tot melkzuur, door de bacteriŽle cultuur.

Yoghurt is effectief gebleken in de verbetering van de darmwerking. Ook bevat yoghurt variŽrende hoeveelheden vet. Er is vetloos (0% vet), een laag-vet (meestal 2% vet) en volle yoghurt (4% vet). Een studie gepubliceerd in het 'International Journal of Obesity (11 januari 2005)' wijst uit dat het gebruik van magere yoghurt kan resulteren in gewichtsafname.

Lijnzaad

Lijnzaad is een van de meest krachtige bronnen van omega 3-vetzuren die ooit in de natuur zijn gevonden. Het heeft een groot aantal voordelen voor de gezondheid, en het beste daarvan is dat deze voordelen gelden voor iedereen.

De vlasplant levert de vezels, waaruit zaden en olie ontstaat. Lijnzaad is sterk onverzadigd en houdt het hart gezond. De lignanen en andere componenten van het zaad werken ook als antioxidant, die de vrije radicalen helpt te bestrijden, wat weer resulteert in de vermindering van celbeschadiging.

Vochtafdrijvende groenten, kruiden en fruit

Natuurlijke voedingsmiddelen met een hoog watergehalte, zoals watermeloenen en komkommers stimuleren het urineren en bevorderen het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam. Komkommers zijn rijk aan zwavel en silicium dat de nieren stimuleert tot een betere verwijdering van urinezuur. Asperges, waterkers en artisjokken zijn ook natuurlijke diuretische voedingsproducten.
Asperges bevatten asparigine - een alkaloÔde die de werking van de nieren stimuleert, dus met name ook het verwijderen van afval uit het lichaam.

+1: Tarwegrassap

Tarwegrassap is een vloeibaar voedingsconcentraat dat een compleet spectrum aan vitamines, mineralen, enzymen, antioxidanten en en andere essentiŽle voedingsstoffen bevat. Bovendien is tarwegrassap rijk aan chlorofyl, een krachtige stof die het lichaam reinigt en het voorziet van nieuwe energie. Ter vergelijking: een shot tarwegrassap van 30 milliliter is even gezond als ťťn kilo verse groente.

De hoge concentratie organisch actieve bestanddelen maakt tarwegrassap tot een krachtige ontgifter en ontsmetter. Tot niet eens heel lang geleden werd tarwegrassap op diverse plaatsen gebruikt voor het ontsmetten van chirurgisch materiaal in ziekenhuizen en is het een bekend middel tegen tandvleesontsteking, kiespijn en keelpijn.

Meer weten?

Is koolzuurhoudend water zoals spa rood slecht voor je?

Top 8 dieetvergissingen

8 tips om zoutinname te verminderen

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact