Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

DiŽten. Door de bomen het bos niet meer zien.

De principes van diŽten zijn vrijwel allemaal hetzelfde. Want anders zou een dieet onzin zijn. Afvallen in theorie is simpel: Je gaat onder je energiebehoefte zitten. Wanneer je er ver onder zit (meer dan 500 kcal) dan zal je snel afvallen, wanneer je er minder ver onder zit (minder dan 300 kcal) dan zal je minder snel afvallen.

Minder snel afvallen is een stuk verantwoorder, gezonder en lange termijn gericht. Dit in tegenstelling tot snel afvallen. Snel afvallen is vaak slechts een korte termijnoplossing. Bij snel afvallen kom je vaak voedingsstoffen tekort en heb je een grote kans dat je na je dieet het jojo-effect ingaat.

Welk dieet je ook volgt. Onder de energiebehoefte zitten zorgt voor afvallen. Indien je geen gezondheidsproblemen hebt is mijn mening dat een duur dieet van 750 euro niet nodig is.

Het probleem ligt vaak niet zozeer bij het dieet zelf. Maar de mentaliteit die nodig is om zo'n dieet te volgen. Sommige diŽten zijn onrealistisch omdat de mentale overstap te groot is. En dat is vaak het probleem met diŽten. Mensen moeten niet voor niets afvallen. Vaak is dit juist vanwege een psychologische instabiliteit; stress. Of simpelweg door een te lage prioriteit en zich absoluut niet bezighouden met voeding.

Wat zijn nou gezonde producten om te eten? Wat is mijn energiebehoefte? En hoeveel moet ik minder eten om onder die energiebehoefte te komen?
Dat zijn de vragen waar je je mee zou moeten bezighouden voor het afvallen. Daarnaast is sport de ultieme verantwoorde bijdrager aan afvallen. Zonder sport is afvallen zeer lastig, en tevens onverantwoord. Je komt simpelweg te laag in calorieŽn om een verantwoord afvalproces te starten. Je mist voedingsstoffen. Met sporten kan de calorieinname al snel een paar honderd kcal per dag omhoog, afhankelijk van de sportintensiteit en sportfrequentie. Daarnaast heeft sport natuurlijk tal van andere voordelen; cardiovasculaire fitheid om er maar ťťn te noemen.

Een dieet is tijdelijk. Je volgt het een aantal weken tot maanden tot je doelstelling bereikt is. Je bent mentaal diep gegaan, en dan? Veel mensen grijpen terug naar gewoontes en routine. En vallen terug in hun slechte eetpatroon. Hier ligt het volgende probleem. Het jojo-effect dat optreedt na het dieet. Daarom is mijn mening dat een dieet niet de oplossing is. Het pakt niet de oorzaak van het probleem aan. De gewoontes zijn verkeerd, de routine. Hetgeen waarnaar men teruggrijpt na het dieet.

Het aanpassen van de voedingsroutine is de oplossing. En dit is een proces, en geen kwestie van de knop om, zoals dat bij een dieet gebeurt. Waar de overstap als een klap in het gezicht komt en direct een grote dienst gevraagd wordt van de psychologische kracht.

Afvallen begint bij een gezonde voedingsroutine, daarna ga je de hoeveelheid voeding afstemmen. Vaak wanneer de eerste stap naar een gezonde voedingsroutine gezet is, dan is het probleem al grotendeels opgelost. Je gaat vanzelf minder (calorierijk) eten. Indien niet, dan bouw je langzaam af tot je onder je energiebehoefte komt.

Een voorgeschreven dieet met do's and don't werkt simpelweg voor veel mensen niet. Voeding is persoonsgeboden. Mensen hebben voorkeur, en zo ook het lichaam. Het ene lichaam reageert beter op een product dan het ander.

Indien er niet dieper ingegaan wordt op vragen als: Wat is mijn energiebehoefte en hoeveel kcal eet ik nou per dag? En hoeveel kcal moet ik zakken om onder die energiebehoefte te zitten? Dan zal een dieet simpelweg weinig kans van slagen hebben, MITS het dieet gebaseerd is op vast aantal lage calorieŽn, of de voedingsbalans is verstoord door simpelweg vetten of koolhydraten compleet te verbieden. Een voedingsbalans heet niet voor niets voedingsbalans. Het verstoren van deze balans door eiwitten, koolhydraten of vetten te schrappen is onverantwoord. Het lichaam heeft een ieder nodig om goed te kunnen functioneren. Vaak begeven diŽten zich op dit onverantwoorde terrein om de keuze van voeding te beperken. Het resultaat hiervan is dat de inname beperkt wordt en dus ook de dagelijkse calorieinname. Daar heb je hem weer. De energiebehoefte.

Het uiteindelijk doel van welk dieet is dan ook onder de energiebehoefte komen. En omdat een dieet zonder vragen m.b.t. energiebehoefte niet kan weten hoeveel een individu moet eten om af te vallen, worden onverantwoorde truukjes gebruikt om de inname zo laag mogelijk te houden.

Effectief: ja. Verantwoord: nee. En daarnaast slechts effectief op korte termijn omdat de eetgewoonten/voedingsroutine na het dieet ongewijzigd blijft.

Een gezonde voedingsroutine waarbij:
- de voedingsbalans (50% koolhydraten, 30% eiwit en 20% vetten) in balans is
- en de inname van calorieŽn licht onder de energiebehoefte blijft
- waarbij de producten die gegeten worden effectief bijdragen in voedingswaarde

is de manier waarop een ieder zonder al te veel moeite moet kunnen afvallen op een gezonde verantwoorde manier.

Ik heb Sport-en-dieet.nl opgezet om mensen juist dŠŠrbij te helpen. En sindskort is er ook een apart forum waar openlijk gepraat kan worden om elkaar te helpen dit te bereiken. Interactie is belangrijk. Niet alleen vergaar je zo kennis, maar het is tevens een uitstekende motivator om een gezonde voedingsroutine te willen hebben en behouden.

Meer weten?

Vaak vergeten afvalfeiten

Magere eiwitproducten

In 5 stappen afvallen tot ieder gewicht

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact