Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Alternatieven voor brood

Bruinbrood of volkorenbrood is een uitstekende keuze wat betreft koolhydraten. Het is een uitstekend verantwoord koolhydraat dat we tijdens veel maaltijden van de dag mogen eten. Het is rijk aan vezels en het maakt energie geleidelijk vrij door de relatief langzaam opname van het koolhydraat door ons lichaam. Volkorenbrood heeft een glycemische indexwaarde van circa 40.

Echter, veel mensen willen wel eens afwisseling op hun bruinbrood of volkorenbrood. En dat is volkomen begrijpbaar. In dit artikel geef ik aan welke verantwoorde alternatieven er zijn voor bruin- en volkorenbrood.

De voedingswaarde van volkorenbrood per 100 gram:

Energie (kcal)Eiwit (g)Koolh.SuikersVettenVezels
2338,443,51,52,66,9

Roggebrood

We eten roggebrood voornamelijk bij onze erwtensoep of als borrelhapje met een stukje haring. Toch is roggebrood ook een uitstekend alternatief voor bruin- en volkorenbrood.

Een plakje roggebrood levert 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels en ijzer op. Roggebrood bestaat uit complexe koolhydraten en heeft een glycemische indexwaarde van circa 40. Uitstekend dus om de bloedsuikerspiegel geleidelijk te houden.

De voedingswaarde van roggebrood per 100 gram:

Energie (kcal)Eiwit (g)Koolh.SuikersVettenVezels
2326,244,56,435,5

KnšckebrŲd

KnšckebrŲd is plat brood dat heel kort en erg heet gebakken wordt, en vervolgens gedroogd. Het heeft minder dan 10% water, waardoor het erg knapperig is. Het voordeel hiervan is dat knšckebrŲd erg lang houdbaar is. Van oorsprong is knšckebrŲd Scandinavisch, ook wel breekbrood genoemd. Het is tevens enorm hoog in vezels.

De voedingswaarde van Wasa knšckebrŲd Sport per 100 gram:

Energie (kcal)Eiwit (g)Koolh.SuikersVettenVezels
3059641,51,516


Basmatirijst en zilvervliesrijst

Met een glycemische index van ongeveer 50 zijn deze rijstsoorten uitstekend. Zilvervliesrijst iets hoger in vezels, basmatirijst rijk aan amylose. Dat wil zeggen dat de moluculaire structuur van basmatirijst bestaat uit een rechte keten van glucosemoleculen, verbonden door een zuurstofbrug. Amylose zorgt kortgezegd voor een langzame verteerbaarheid, waardoor net als bij vezelrijk voedsel de energie geleidelijk vrijkomt.

De voedingswaarde van zilvervliesrijst per 100 gram:

Energie (kcal)Eiwit (g)Koolh.SuikersVettenVezels
3547,5752,52,24,0


De voedingswaarde van basmatirijst per 100 gram:
Energie (kcal)Eiwit (g)Koolh.SuikersVettenVezels
352778,20,20,61,3

Meer weten?

Is koolzuurhoudend water zoals spa rood slecht voor je?

Eieren en cholesterol, gezond of ongezond?

De beste vetten om mee te braden, koken en bakken

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact