Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Brinta en havermout als ontbijt

Zoals iedereen weet is het ontbijt ťťn van de belangrijkste maaltijden van de dag. Om de dag met energie te beginnen en de stofwisseling aan te zwengelen is het uiterst belangrijk om na het opstaan niet veel later aan het ontbijt te beginnen. Met name voor fanatieke sporters en topsporters is het ontbijt essentieel. Glycogeenvoorraden voor de training aanvullen en spierherstel van afgelopen trainingen voortzetten om effectief supercompensatie te laten plaatsvinden is dan noodzaak.

Havermout of brinta zijn de bij uitstek de twee meest geschikte ontbijtgranen om voor te kiezen als ontbijt. Het is voor de meeste mensen met wat vloeistof in de vorm van melk goed weg te krijgen, het heeft een hoog gehalte aan vezels en het heeft een uitstekende voedingswaarde.
In combinatie met een stuk fruit en wat magere yoghurt of kwark is dit het perfecte ontbijt om de dag mee te beginnen.

In dit artikel wil ik stap voor stap de gezondheidsvoordelen van havermout en brinta doorlopen. Deze voordelen gelden zowel voor havermout als brinta.

Cholesterol verlagend

De aanwezigheid van beta-glucanen, een oplosbaar vezel, is uiterst effectief in het verlagen van bloedcholesterol. Hierdoor wordt tevens de kans op cardiovasculaire ziekten verkleind. …ťn kom havermout per dag zou de kans op cardiovasculaire ziekten verkleinen met 10%.

Verlagen bloedsuikerspiegel

Havermout en brinta hebben door hun vezelrijke structuur een lage glycemische indexwaarde. Dit helpt bloedsuikerspiegelpieken te verminderen en het zorgt voor een meer geleidelijke energiestroom. Hierdoor zul je je langer fitter voelen. Vooral voor mensen met type 2 diabetes is havermout en brinta een zeer verstandige ontbijtkeuze.

Boosten van het immuunsysteem

De aanwezigheid van selenium en vitamine E in havermout en brinta versterken het immuunsysteem aanzienlijk bij een reactie op een bacteriŽle infectie. De aanwezigheid van zink helpt bij de stofwisseling, helpt het genezingsproces van wonden en stimuleert de groei van nieuwe cellen.

Langer verzadigd gevoel

Het hoge vezelgehalte in havermout en brinta zorgt ervoor dat het verzadigde gevoel langer aanhoudt. Vooral voor mensen die gewicht willen verliezen en lager in dagelijkse calorie-inname moeten gaan is dit een verwelkomend effect. Daarnaast is havermout en brinta laag in vet, waardoor het totaal aantal calorieŽn per portie aanzienlijk lager is dan bij een vetrijk ontbijt.
Onderzoek met kinderen heeft aangetoond dat het eten van havermout en brinta de kans tot overgewicht met 50% reduceert. Dit ten opzichte van kinderen die geen havermout of brinta aten.

Extra eiwit

Nu eten we havermout en brinta voornamelijk voor hun langzaam verteerbare koolhydraten. Maar havermout en brinta hebben, in tegenstelling tot andere ontbijtgranen, een hogere concentratie eiwitten; 11 gram eiwit per 100 gram. En indien gegeten met melk zelfs 17 gram. Dat is tweemaal zo hoog als bijvoorbeeld cornflakes.

Verbeterende spijsvertering

Mensen die problemen hebben met de spijsvertering zouden voeding moeten eten hoog in vezelwaarde. Havermout en brinta dragen hier uitstekend aan mee. Ze stimuleren een gezonde darmbeweging en helpen verstoppingen te voorkomen.

Versterking van de botten

Havermout en brinta, met name in combinatie met melk, zijn rijk aan calcium, fosfor en magnesium. Een dagelijkse portie brinta of havermout helpt de botten sterk te zijn en verkomt het risico op osteoporose.

Uitstekend tijdens de zwangerschap

Havermout en brinta zijn een goede bron aan foliumzuur, vitamine B1, B2 en B3. Zwangere vrouwen hebben 0.4 mg foliumzuur per dag nodig. Een kom havermout of brinta vermindert de kans op een baby met spina bifida (open rug) aanzienlijk.

Goed voor de huid

Havermout en brinta helpen het genezen van droge huid, eczeem en andere huidaandoeningen. Het eten van havermout en brinta helpen tevens bij het genezen van huiduitslag en insectenbeten.

Energiebooster

De meest voornaamste reden waarom havermout en brinta worden gegeten is vanwege het feit dat ze hoog in langzaam verteerbare koolhydraten zitten. Dit is, vooral voor sporters, een vereiste om constant weer goed te presteren. Vitamine B, fosfor, magnesium en ijzer helpt tevens bij de productie van energie.

Conclusie

Havermout en brinta zijn vanwege tal van gezondheidsredenen een uitstekende, dan wel niet de beste, keuze om als ontbijt te kiezen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de havermout van Quaker, en de naturel Brinta. Beide zijn vrij simpel weg te eten, hebben een uitstekende smaak en lossen goed op in melk.

Meer weten?

Hoe vaak eten per dag?

De beste vetten om mee te braden, koken en bakken

Wat is gebalanceerde voeding?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact