Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

CrashdiŽten, wel of niet?

Een 'crashdieet' is het type dieet dat zich richt op snel gewicht verliezen in een extreem korte tijd. Vaak al binnen enkele dagen tot een week. Hierbij wordt een extreem lage calorie-inname per dag als uitgangspunt genomen.

Het is niet verwonderlijk dat veel mensen zich afvragen waarom dit soort type diŽten slecht zijn, ze werken toch? Veel sites op het internet claimen aanzienlijk gewichtsverlies binnen slechts een paar dagen tot een paar weken. Ze vertellen er echter niet bij dat dit gewichtsverlies vaak alleen maar zeer tijdelijk is. Veel van de eerste kilo's die men met crashdiŽten kwijtraken komen door het verlies van lichaamsvocht. Lichaamsvocht dat uiteraard direct weer aangevuld wordt wanneer het de kans krijgt. En gelukkig maar, want dit proces voorkomt ernstige gezondheidproblemen.
Afvallen is het principe van minder calorieŽn eten per dag dan dat je lichaam per dag verbrandt voor energie. CrashdiŽten volgen ook dit principe, maar schrijven een dermate laag aantal calorieŽn per dag voor dat het praktisch een vorm van uithongerig is. Naast het feit dat men hierdoor snel gewicht verliest, mist men ook de nodige voedingsstoffen, en daarnaast zal het lichaam bij een gezonde calorie-inname weer razendsnel naar het oude gewicht toewerken; het welbekende jojo-effect. Het lichaam probeert de periode van schaarste in voedingsstoffen weer te compenseren wanneer het de kans krijgt. Het is een volledig natuurlijk lichaamsproces, en gelukkig maar.

Laten we eens kijken naar een aantal effecten dat crashdiŽten hebben op het lichaam.

Spieren

Tijdens crashdiŽten gaat men zo laag in calorieŽn dat naast vetreservers ook spiermassa wordt aangesproken om energie uit te halen. Hoe verder je onder je energiebehoefte gaat, hoe groter de kans op verlies in spiermassa.

Metabolisme

Naast het verlies van spier zal het lichaam het metabolisme zo laag mogelijk houden. De stofwisseling wordt zo traag mogelijk gehouden om spaarzaam om te gaan met ingenomen voeding. Het is juist tijdens afvallen crusiaal dat het metabolsime hoog is waardoor de stofwisseling constant gevoed blijft. Dit stimuleert de verbranding en uiteindelijk het afvalproces. Dit betekent dus niet zozeer meer eten, maar juist maaltijden verdelen over kleine porties.

Psychologisch effect

CrashdiŽten zijn extreem zwaar voor je mentale en emotionele gezondheid. Naast het feit dat je een constant voedselverlangen hebt, zal het je stemming ontzettend aantasten: een gevoel van depressie is veelvoorkomend. CrashdiŽten kunnen tevens aanzetten tot serieuze gezondheidsstoornissen, zoals anorexia en bulimia.

Vitale organen

CrashdiŽten zijn exreem gevaarlijk voor je vitale organen; het hart, de lever, de nieren en de hersenen. Om hun dagelijkse functies uit te voeren zijn deze organen afhankelijk van energie uit vetten en koolhydraten. Door crashdiŽten is de calorie-inname zo laag dat de organen niet genoeg energie kunnen trekken uit deze bronnen. Dit lijdt tot drastische gezondheidsproblemen.

Lichaamsvocht

Iedereen weet dat het lichaam grotendeels uit water bestaat en dat het lichaam daarom elke dag veel water nodig heeft. Wanneer je door crashdiŽten zo weinig eet, zal je je lichaam uiteindelijk ook ontdoen van vocht. Onze voeding is namelijk tevens een grote bron van water. CrashdiŽten kunnen dus lijden tot uitdroging.

Botten

Lange termijn crashdiŽten lijden tot osteoporose, een ziekte die zorgt dat de botten in het lichaam erg broos worden. Dit is het gevolg van langdurig te weinig calciuminname. Veel mensen die een crashdieet gevolgd hebben lijden aan broze botten, vooral de heupen en de polsen, als gevolg van osteoporose.

Haren, huid en nagels

Lange termijn crashdiŽten kunnen ook resulteren in haarverlies. Door gebrek aan vitamines en mineralen uit voeding worden de haren ontzettend broos en vallen ze uit. Hetzelfde geldt voor nagels en zelfs de kleur van de huid.

Conclusie

CrashdiŽten zijn niet het antwoord op een gezonde verantwoorde manier van afvallen. Het ontdoen van voedingsstoffen is wegens bovenstaande punten verschrikkelijk ongezond. En ten tweede leveren crashdiŽten vaak niet de gewenste doelstelling. Afname in lichaamsgewicht is vrijwel altijd tijdelijk, en tevens vaak met bijeffecten zoals spierverlies. Een verantwoorde manier van afvallen is gebaseerd op niet te laag onder de dagelijkse caloriebehoefte zitten en zorgen dat de calorieŽn die men dagelijks binnenkrijgt ook daadwerkelijk voedingswaarde bevatten. Zie afvallen als een periode van een gedoseerde calorie-inname, eventueel (helaas echter te vaak) voorafgaand aan een gewijzigde voedingsroutine. Alle artikelen met betrekking tot voeding op Sport-en-dieet.nl maken deel uit van een gezonde voedingsroutine. Neem daarnaast ook eens een kijkje in de sectie voedingsschema's. Hier geef ik adviezen over hoe voedingsroutines geoptimaliseerd kunnen worden, wel of niet bijdragend aan afvallen.

Meer weten?

Afvallen met fruit

Vaak vergeten afvalfeiten

In 5 stappen afvallen tot ieder gewicht

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact