Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Zijn pinda's en pindakaas gezond?

De pinda valt onder de categorie peulvruchten, en dus niet onder de categorie van noten. Pinda's zijn dus gerelateerd aan erwten, bonen en linzen. De gezondheidsvoordelen van pinda's zijn daarom gelijk aan die van de zojuist genoemde peulvruchten; Ze zijn een goede bron van vitamine E, B3 (Niacine), B9 (foliumzuur), eiwit en antioxidanten zoals mangaan. Daarnaast zijn pinda's een bron van tryptofaan, een essentieel aminozuur die het lichaam gebruikt om serotonine aan te maken. Serotonine is een neurotransmitter die betrokken is bij stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Hoewel pinda's een hoog vetgehalte hebben beschikken ze over gezonde vetten welke van toegevoegde waarde zijn voor het hart. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van pinda's het risico op cardiovasculaire ziekten aanzienlijk verkleint.

De gezondheid van het hart

Pinda's zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten. Het enkelvouding onverzadigde vet oleic zuur (omega 9) is ook terug te vinden in bijvoorbeeld olijfolie. Het eten van pinda's en pindakaas resulteert in een directe verlaging van LDL-cholesterol. Ook wel het 'slechte' cholesterol genoemd. Enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals in pinda's, zouden het risico op cardiovasculaire ziekten met 21% verminderen.

Resveratrol

Pinda's beschikken over een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten, met name resveratrol. Dit is hetzelfde antioxidant dat voorkomt in de schil van druiven. Dit is dan ook ťťn van de redenen dat het drinken van wijn in mate aanbevolen wordt voor de gezondheid. Het is namelijk goed voor ons cardiovasculaire systeem. Resveratrol stimuleert tevens de bloedstroom naar de hersenen, wat het risico op herseninfarcts weer vermindert.

Gewichtsverlies

Ondanks het feit dat pinda's hoog in vetten zitten en daarom relatief veel calorieŽn bevatten, hebben onderzoeken aangetoond dat mensen die regelmatig pinda's eten minder kans lopen op gewichtstoename. …ťn van de redenen is het feit dat pinda's en pindakaas een lang gevoel van verzadigdheid geven. Je hebt dus relatief snel een vol gevoel bij een kleine portie pinda's. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van pinda's of noten, minimaal twee keer per week, het risico op gewichtstoename aanzienlijk verkleint.

Lage glycemische indexwaarde

Pinda's hebben een zeer lage glycemische indexwaarde van 15. Dit is mede dankzij het feit dat pinda's rijk aan vezels zijn, en dit is tevens ťťn van de redenen dat pinda's uitstekend zijn in een dieet waar men wilt afvallen. Een handje pinda's per dag is zeker aan te raden. Ze voorkomen bloedsuikerpieken en hebben een enorm goede voedingswaarde. Wanneer je laag in calorieŽn zit, zoals tijdens het afvallen, dan is juist dit heel belangrijk.

Pindakaas

In maart 2007 heeft de consumentenbond een voedingswaardeonderzoek gedaan onder pindakazen. Hierbij werd gekeken naar de concentratie suikers, ongezond vet en zout. Prijs en smaak buiten beschouwing gelaten. De consumentenbond heeft Calvť Creamy uitgeroepen tot beste pindakaas qua voedingswaarde.
Aan sommige pindakazen worden transvetten toegevoegd om te voorkomen dat natuurlijke olie uit de pinda's op de pindakaas gaat drijven. Veel light varianten bevatten weliswaar minder vet, maar er is meer suiker aan toegevoegd. Met de Creamy pindakaas van Calvť zit je in ieder geval goed.

Meer weten?

Een eetdagboek bijhouden

Gezonde snacks als tussendoortje

Brinta en havermout als ontbijt

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact