Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Fruitsappen drinken - Gezond of ongezond?

De grootste groep consumenten die fruitsappen drinken zijn kinderen tussen de ťťn en twaalf jaar. Fruitsappen worden vaak aangeraden omdat ze een goede bron zijn van vitamine C en vocht. De producenten van fruitsappen zijn het daarmee eens, en hun product wordt op de markt gezet als een ongelooflijk gezonde bron rijk aan vitaminen.

Maar zijn fruitsappen werkelijk zů gezond?

Sommige fruitsappen, voornamelijk de fruitsappen donker van kleur, zoals cranberry, druif en granaatappel, bevatten antioxidanten welke het risico op hartziekten en kanker verminderen. Wanneer deze in bescheidenheid gedronken worden kunnen ze zeker voorzien in beschermende voordelen.

Fruit en fruitsappen - Welke is beter?

Veel wetenschappers zullen unaniem eens zijn dat fruit altijd beter is dan het drinken van fruitsappen. Fruit heeft vele malen meer vezels, minder calorieŽn en meer antioxidanten.

Dit komt omdat fruitsappen niet over alles beschikt waar fruit wel over beschikt; met name de schil van het fruit en het vruchtvlees, welke volgeladen zijn met antioxidanten. Daarnaast zorgen fruitsappen er tevens voor dat de bloedsuikerspiegel vele malen sneller stijgt dan met fruit. Op lange termijn kan dit insuline resistentie of zelfs diabetes tot gevolg hebben. Op korte termijn zorgen bloedsuikerspiegelpieken voor een verstoord metabolisme, hongeraanvallen en momenten van futloosheid.

Fruit (met schil) is in bijna alle gevallen altijd beter dan voorbewerkte varianten. Fruitsappen zijn voorbewerkt. Veel fruitsappen bevatten maar een kleine hoeveelheid van het echte fruitsap, en zijn volgeladen met glucose-fructosestroop. Welke ťťn van de grote veroorzakers is van obesitas.

Vooral goedkope merken met lagere kwaliteit bevatten ook kleur- en zoetstoffen naast de toevoeging van suiker, en deze dranken zijn vrijwel niet gezonder dan een blikje cola.

Ook al bestaat het fruitsap uit 100% puur fruitsap, zoals vergeperst fruitsap door uzelf, dan is de keuze voor een stuk fruit nog altijd beter. Fruitsap heeft geen voordelen boven fruit, wat betreft voedingswaarde.

Fruitsappen, kinderen en afvallen

Wanneer je fruitsappen geeft aan kinderen, dan wordt een beperkte hoeveelheid aangeraden. Dus geef uw kinderen niet een literpak mee waar ze de komende tijd zoet mee kunnen zijn.

Dit zijn een aantal algemene richtlijnen wat betreft de consumptie van fruitsappen door kinderen:

• Kinderen jonger dan 6 maanden zouden geen fruitsappen moeten drinken.

• Kinderen tussen 6 en 12 maanden zouden niet meer dan 120 ml moeten drinken.

• Kinderen tussen 1 en 6 jaar zouden niet meer dan 180 ml moeten drinken.

• Kinderen ouder dan 7 jaar zouden niet meer dan 360 ml moeten drinken.

• Zuigelingen zouden geen sap in een flesje moeten krijgen waar ze de hele dag makkelijk hun fruitsap uit kunnen drinken.

• Kinderen zouden aangemoedigd moeten worden om fruit te eten.

Wat betreft de kwaliteit van de fruitsappen, houd dan rekening met deze richtlijnen:

• Kies met name voor 100% puur fruitsap. Het beste is om het fruit zelf te persen.

• Vermijd fruitsappen met toegevoegde suikers, kleuren en zoetstoffen.

• Geef de voorkeur aan natuurlijk donkere fruitsappen (cranberry, granaatappel, bosbessen en druif), gezien deze rijk aan antioxidanten zijn.

• Geef de voorkeur aan fruitsappen waar vruchtvlees op de bodem te herkennen is. Zorg ervoor dat je goed schudt voordat je schenkt.

• Als je enorm van fruitsap houdt, maar toch je calorieŽn wilt beperken, mix dan een halve dosering met een halve dosering water.

Meer weten?

8 tips om zoutinname te verminderen

Alternatieven voor brood

Wat is gevarieerde voeding?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact