Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Top 8 dieetvergissingen

Veel mensen denken dat ze gezond eten of denken dat hun voedingsgewoonten bijdragen aan een gezonde voedingsroutine, om zo eventueel af te vallen of aan te komen. Maar wat betekent een gezond dieet, of een gezonde voedingsroutine, voor hen? Een appel in de morgen en de rest van de dag voor iedere drank frisdrank drinken?

Ook 'gezonde eters' maken vergissingen. Dit zijn de grootste en vaakstvoorkomende vergissingen die mensen maken bij het opzetten van een dieet of voedingsroutine.

1. Ontbijt overslaan (of andere maaltijden)

Er wordt vaak gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Laten we in ieder geval zeggen dat het ontbijt ten minste ťťn van de belangrijkste maaltijden van de dag is. Het lichaam in de ochtend is laag in voedingsstoffen door de gemiddeld acht uur durende slaapperiode waar het lichaam herstelactiviteiten heeft verricht. Tijd dus om het lichaam dus zo snel mogelijk weer te voorzien van voedingsstoffen.
Het overslaan van deze maaltijd ontregelt de complete stofwisseling en kom je voedingsstoffen te kort waardoor je je slap en futloos gaat voelen. Later op de dag probeer je de slag in te halen tijdens een hongeraanval en gooi je je lichaam vol met junkfood of andere ongezonde snacks.
Een goed ontbijt bestaat uit een goede lading koolhydraten uit bijvoorbeeld ontbijtgranen of bruin-/ of volkorenbrood met daarbij wat eiwitrijk beleg, en eventueel nog een stuk fruit.

2. Veel fruitsappen drinken

Fruitsappen uit pakken in de supermarkt bevatten enkele vitaminen, maar vergis je niet in de hoeveelheid toegevoegde suikers. Veel goedkopere merken bevatten ook nog eens kleur- en smaakstoffen, en vaak zelfs glucose-fuctosestroop.
De veel gezondere keuze is simpelweg door fruit te kiezen. Fruit bevat in tegenstelling tot de meeste fruitappen veel vezels, vitaminen en antioxidanten. Koop je toch fruitsappen, kies dan voor de meer troebele of donkere fruitsappen. Deze bevatten over het algemeen meer vezels, vruchtvlees, vitaminen en mineralen. Kijk op de label en zorg ervoor dat het fruitsap geen glucose-fructosestroop toegevoegd heeft.

3. Te veel 'gezonde' snacks eten

Gezond snacken in de vorm van noten, pinda's, fruit of groente is prima. Maar let op met het opnemen van zogenaamde 'gezonde snacks' in uw voedingsroutine, uitgeroepen door het etiket. Deze vetvrije chips, light varianten aan koek of snoep of over het algemeen light producten compenseren het aantal calorieŽn aan vet vaak gewoon door de toevoeging van meer suiker. Een ongezond product wordt vaak hoogstens minder ongezond gemaakt. Het blijven dus echter ongezonde producten, welke niets meer doen dan lege calorieŽn toevoegen aan uw dieet zonder enige toegevoegde waarde.
Verkies een kleine maaltijd boven een snack. …ťn of twee sneeŽn brood, roggebrood of andere volkorenproducten.

4. Consequent light-frisdranken drinken

Hoewel light-frisdranken het calorieaantal en het aantal suikers per glas of blikje drastisch vermindert blijft de keuze voor deze light-frisdranken een slechte. Drink water of thee in plaats van het drinken van een flinke lading zoetstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen en caffeÔne.

5. Pasta overladen

Pasta over het algemeen is helemaal niet slecht of ongezond, integendeel. Vooral sporters raad ik aan af en toe eens lekker koolhydraat te laden met pasta. Dit geeft altijd een geweldige dosis energie voor de komende training.
Het zijn vaak echter de mensen die niet sporten die te vaak en te veel pasta eten. Ze eten zo vaak pasta dat ze met de energie niets kunnen en daardoor hun glycogeenvoorraden in de spieren overladen, met als resultaat dat het lichaam vet aan gaat zetten en dat de bloedsuikerspiegel stijgt.
Pasta is goed. Maar let ermee op, varieer het met groentemaaltijden en eet het gematigd. Vooral als niet-sporter.

6. Energierepen en sportdranken

De meeste energierepen zijn vaak niet meer dan dure candybars. Sommige energierepen hebben nog wat toegevoegde voedingsstoffen, maar de meeste calorieŽn komen van suikers. Bij sportdranken hetzelfde verhaal. Overladen aan suiker (glucose-fructosestroop) en kleur- en smaakstoffen. Energierepen en sportdranken hoeven niet altijd slecht te zijn. Pas na een intensieve workout van anderhalf uur of langer waarbij je rond de 1200+ kcal verbrandt is het zinvol om te kiezen voor deze producten. Dan pas zijn namelijk de glycogeenvoorraden (energievoorraden) in de spieren laag of leeg, en dienen ze aangevuld te worden. Echter de personen die vaak sportdranken en energierepen nemen gebruiken ze als middagsnack of het zijn vaak kinderen.

7. Alle vetten verwijderen uit het dieet

Niet alle vetten zijn slecht. Integendeel. Het enige echte slechte vet zijn de transvetten, welke helaas in veel voorbewerkte producten zitten; snoep, koek, frituurvoedsel en junkfood bijvoorbeeld. Vetten zijn essentieel in onze voeding. Circa 20% van de calorieŽn in onze totale dagelijkse voeding hoort van vetten afkomstig te zijn. Haal vetten zo veel mogelijk uit natuurlijke bronnen; Dierlijk of plantaardig en varieer.

8. Diepvriesmaaltijden

Deze maaltijden geven enigszins wel toegevoegde waarde, en af en toe een diepvriesmaaltijd kan zeker geen kwaad. Het blijft nog altijd beter dan junkfood als avondeten. Maar diepvriesmaaltijden vergeleken met maaltijden bestaande uit verse groenten en zelfgebakken mager vlees zijn vele malen voedingsrijker.
Diepvriesmaaltijden bevatten conserveringsmiddelen en andere niet essentiŽle toevoegingen. Te vaak diepvriesgroenten eten zorgt ervoor dat je te weinig vezels, vitaminen en antioxidanten binnenkrijgt.

Een goed alternatief is eens per week een grote lading mager vlees (kipfilet bijvoorbeeld) bakken of groenten koken en deze invriezen in porties. Na het werk pak je een portie van alles en warm je ze op.

Meer weten?

Voeding en gezonde vetten

Brinta en havermout als ontbijt

Zijn pinda's en pindakaas gezond?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact