Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Groene thee - Werkelijk zo gezond?

De afgelopen tien jaar zijn er meer en meer studies en onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van groene thee. Het in Japan veel gedronken theewater zou goed zijn wegens diverse gezondheidsredenen:

1. Groene thee vermindert risico op kanker, hart- en vaataandoeningen (angina pectoris, hartkramp), beroertes en hartinfarcten vanwege de antioxiderende, LDL-cholesterolverlagende en HDL-cholesterol verhogende werking.

2. Groene thee stimuleert de spijsvertering, de werking van het afweersysteem en stimuleert de antibiotische werking tegen virussen en schimmels.

3. Groene thee bevordert de huidbescherming tegen gifstoffen in het milieu en felle zon. Dit door de verwerking van extracten van de theeplant in cosmeticaproducten.

4. Groene thee bevordert de alertheid, het creatief vermogen en de concentratie.

5. Groene thee stimuleert de versterking van het kraakbeen in gewrichten.

6. Groene thee werkt als insulinebooster, wat het koolhydraatladen na het sporten verbetert. Extracten uit groene thee maken cellen tot 15 keer gevoeliger voor insuline dan normaal. Deze gevoeligheidsduur bedraagt zo'n vier uur.

7. Groene thee versnelt de afbraak van oestrogenen.

8. Groene thee stimuleert de vetverbranding door de lever.

Veel onderzoeken hebben plaatsgevonden door experimenten op ratten en muizen. Echter interessanter onderzoek naar de effecten van langdurige consumptie van groene thee op mensen bevestigt de uitslagen van de experimenten op ratten en muizen. Mede dankzij de recente uitslag van een tien jaar durend onderzoek waaraan 40.000 mannen en vrouwen deelnamen is door onderzoekers geconstateerd dat de cardiovasculaire toestand van het lichaam wel degelijk verbetert. De personen die dagelijks een halve liter groene thee per dag dronken toonde 26% minder kans op sterfte door cardiovasculaire ziekten dan de personen die minder dan ťťn glas groene thee per dag dronken.
Hetzelfde onderzoek toonde echter niet de bescherming tegen verschillende soorten kanker aan, zoals in veel andere onderzoeken wel gelukt is. Onderzoekers verklaren dit vanwege het feit dat de lengte van het onderzoek te kort was. Waar groene thee bloeddruk vrijwel direct verlaagt, kost het langer om aantoonbare effecten te hebben op kanker, aangezien kanker vaak ook groeit over een lange termijn.

Bronnen:
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez (green tea)
- http://ezinearticles.com/?Green-Tea:-Recent-Research.-Good-or-Bad-News?&id=328507

Negatieve effecten van groene thee

Naast de lijst van postieve effecten van groene thee wil ik toch nog even ingaan op de negatieve effecten van groene thee. Voor alsnog zijn slechts kleine bijeffecten de enige negatieve effecten van groene thee. Hierbij moet je denken aan slapeloos, aangezien (groene) thee caffŽine bevat. Overmatige theeconsumptie kan lijden tot caffeÔne-afhankelijkheid en uiteindelijk vergifiging wat tot andere fysieke problemen kan lijden. Maar dan hebben we het over erg grote hoeveelheden. Aangezien koffie, cola of energiedranken vele malen hogere caffŽinehoeveelheden hebben zullen de symptomen bij deze dranken eerder voorkomen.
Overmatige consumptie van groene thee kan tevens de hoeveelheid maagzuur vergroten.

Conclusie

Dankzij de vele studies en onderzoeken kunnen we zeggen dat de Aziatische landen niet voor niets al eeuwen groene thee drinken uit traditie. Groene thee is een uitstekende drank geheel geschonken door de natuur.
Zoals bij zo veel dingen geldt: Drink groene thee in mate. Daarmee wil ik zeggen, drink thee niet in abnormale hoeveelheden. Vervang het smaakloze water eens een aantal keren per dag voor groene thee, dat zal het lichaam zeker goed doen.
Daarnaast staat of valt de positieve werking van groene thee natuurlijk met een gezonde leef- en eetgewoonte. In een gezonde voedingsroutine, vooral ook tijdens het afvallen, hoort groene thee.

Meer weten?

Hoe vaak eten per dag?

Top 8 meest ongezonde dranken

Hoeveel mag ik eten?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact