Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Eieren en cholesterol, gezond of ongezond?

Wanneer ik de top 10 artikelen van google doorzoek bij het zoeken op de trefwoorden eieren en cholesterol sta ik met verbazing te kijken naar de incorrectheid van informatie die verschaft wordt over eieren. Veel artikelen beweren anno 2009/2010 nog steeds dat eieren slecht zijn. Meer dan 3 eieren (per week!) zou nadelige invloeden hebben op de gezondheid.

Het wordt tijd dat deze websites hun artikelen uit 1993 eens gaan updaten. De afgelopen decennia hebben tal van onderzoeken aangetoond dat eieren uitstekend passen in een cholesterol-verlagend dieet. In feite passen eieren in ieder gezond dieet/voedingsroutine.

Bron onderzoek: Two-egg diet cracks cholesterol issue

Op een gezondsheidsforum las ik laatst het volgende:

"Toen ik nog drie keer per dag at waar ik zin in had lag mijn LDL te hoog en mijn HDL te laag.
Toen ik weer op mijn voeding ging letten omdat ik weer ging bodybuilden, inclusief 6/8 eieren per dag, liet ik geregeld mijn bloedwaarden testen. Ieder testonderzoek gaf aan dat mijn LDL-cholesterol flink omlaag was gegaan en HDL-cholesterol flink omhoog. De dokter vroeg hoe dat kon. Nadat ik hem vertelde dat ik weer serieus aan bodybuilding deed en daarom meer eieren at zei hij dat hij me niet geloofde."


Keer op keer kom ik soortgelijke uitspraken en onderzoeken tegen waarbij fanatieke sporters met een verhoogde ei-inname (soms wel tot 20 hele eieren per dag) uitstekende cholesterolwaarden hebben. Vaak ver onder de gemiddelde geaccepteerde waarden.

Ter verduidelijking: LDL wordt ook wel slecht cholesterol genoemd omdat een hoog LDL-cholesterol een marker is voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. HDL daarentegen is gezond cholesterol. HDL transporteert overtollig cholesterol terug naar de lever waar de lever vervolgens het cholesterol uit het HDL haalt en samen met het gal uit het lichaam verwijdert. HDL is daarom ook wel goed cholesterol, omdat het een verlaging van hart- en vaatziekten stimuleert. Lage LDL-waarden en hoog HDL-waarden zijn dus goed.

Conclusie

Eieren inclusief eigeel stimuleren de verlaging van 'slecht' LDL-cholesterol en de verhoging van 'goed' HDL-cholesterol. Onderzoeken uit de jaren 90 of artikelen op websites die beweren dat ťťn ei per dag al negatieve effecten heeft op de gezondheid zijn simpelweg achterhaald.

De oorzaak van het feit dat mensen hoge LDL-cholesterolwaarden hebben in hun bloed is eerder te vinden in de rest van het voedingspatroon. Veel mensen in de westerse landen doen zich te goed aan overmatig junkfood-gebruik, frisdranken en andere ongezonde voeding. De hoge LDL-cholesterolwaarden zijn grotendeels te danken aan een ongezond leefpatroon; Roken, een ongezond drink- en voedingspatroon en stress.

Begin de dag dus met ei en laat de frituurproducten in de kantine links liggen.

Meer weten?

8 tips om zoutinname te verminderen

De beste vetten om mee te braden, koken en bakken

Gezonde snacks als tussendoortje

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact