Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Kokosnoot - Waarom is het gezond?

Er wordt gezegd dat kokosolie ongezond en slecht is voor iedereen omdat het de bloedcholesterol zou verhogen en zou bijdragen aan hartziekten. De waarheid is echter dat niet alle verzadigde vetten slecht zijn. De verzadigde vetten in kokosolie bevatten grotendeels middellange vetzuurketen. Dat wil zeggen dat er een laag aantal koolstofverbindingen in de atoomstructuur van kokosolie zit. Dit is voor de lever erg gunstig, omdat kokosolie hierdoor makkelijk afbreekbaar is. Hierdoor is kokosolie onder andere gunstig voor ons metabolisme omdat het ons metabolisme versnelt.

Buiten dat heeft onderzoek aangetoond dat kokosolie vele andere voordelen bevat voor het lichaam. In dit artikel geef ik tal van voordelen die de kokosnoot biedt voor de gezondheid van ons lichaam.

1. Hoog in vitaminen, mineralen en antioxidanten

Het witte vlezige gedeelte, het kokosnootvlees, en het kokoswater is enorm rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten.

2. Kokosnoot is rijk aan vezels

Het kokosvlees is erg rijk aan vezels. Zo'n 12 tot 14 gram per 100 gram is vezels. Vezels zijn goed voor de darmwerking en stimuleren een verzadigd gevoel. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels per dag is ongeveer 30 gram, dus met 100 gram kokosvlees zit je al bijna op de helft.

3. Makkelijk verteerbaar

De kokosolie is makkelijk verteerbaar door de aanwezigheid van enzymen die bijdragen tijdens de stofwisseling. Normaal komen deze enzymen van de alvleesklier. Bij de consumptie van kokosolie worden enzymen uit de olie zelf gebruikt waardoor de alvleesklier niet belast wordt en het stofwisselingsproces sneller verloopt.

4. Ontstekingsremmend, antibacterieel en antiviraal

Kokosnoot werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en antiviraal. De aanwezigheid van diverse vetzuren helpt ons lichaam te beschermen tegen virussen, bacteriŽn en ontstekingen.

5. Goed voor cholesterol

De grote aanwezigheid van middellange vetzuurketen zorgt ervoor dat bloedcholesterol niet stijgt. Naast het feit dat de stofwisseling/metabolisme hiervan stijgt draagt dit bij aan een verkleinde kans op hart- en vaatziekten.

6. Kokosnoot stimuleert de opname van voedingsstoffen

Het eten van kokosvlees of kokosolie met andere voedingsproducten stimuleert de opname van voedingsstoffen uit deze voedingsproducten. Niet alleen bevordert het de opnname van de spijsvertering, het herstelt tevens het spijsverteringssysteem. Het eten van kokosolie of kokosvlees draagt dus bij aan het afkomen van onder andere darm- en maagkrampen, diarree of gasvorming in de darmen.

7. Draagt bij aan afslanken

Doordat de lever goed overweg kan met de middellange vetzuurketen wordt kokosolie niet als vet opgeslagen maar gebruikt als energie. Vroeger gaven ze varkens kokosolie om de vetaanmaak te stimuleren. Tegenwoordig weten we dat dat geen enkel effect heeft op de vetaanmaak van varkens. Integendeel, kokosolie versnelt de stofwisseling juist.

8. Gunstig voor sporters

Mensen die vaak langer dan een uur intensief sporten kunnen kokoswater gebruiken om hun energievoorraden bij te vullen. Het water bevat suiker, vezels, eiwitten, antioxidanten, vitamines en mineralen. Sportdranken dragen bij aan uitdroging door de overmatige toevoeging van glucose-fructosestroop, kokoswater doet dit niet.

9. Uitstekend om mee te braden en bakken

Tropische oliŽn, zoals kokosolie, zijn uitstekend om mee te bakken en braden. Ze weerstaan de extreme hitte uitstekend.

Waar kan ik kokosolie kopen?

Kokosolie kunt u vinden in een supplementenzaak of een supplementenafdeling van een gezondheidswinkel of toko. De variant die u dan wilt is de onbewerkte kokosolie. Deze kokosolie bevat alle bovengenoemde voordelen.

De kokosnoot en zijn bestandsdelen dragen dus wel degelijk bij aan een gezonde voedingsroutine. Ik raad dan ook iedereen aan om kokosnoot en zijn bestandsdelen onderdeel te maken van hun voedingsroutine. Braad of bak eens wat vaker in kokosolie, gebruik kokoswater eens als sportdrank en eet eens wat vaker kokosvlees. Het draagt allemaal bij aan uw doelstelling, welke deze dan ook mag zijn.

Meer weten?

Voeding en gezonde vetten

Ananas - Waarom gezond?

Top 8 meest ongezonde voeding

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact