Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

8 tips om zoutinname te verminderen

De gemiddelde zoutinname per persoon die we vandaag de dag binnenkrijgen via ons voedsel vedraagt ongeveer 10 tot 12 gram zout per dag. Een gezonde dosis zout per dag, per persoon, bedraagt 4 gram. Dat betekent dus dat we tot drie keer te veel zout binnenkrijgen. Zout bestaat grotendeels uit natriumchloride (NaCl). Een inname van 4 gram zout per dag levert ons lichaam 1,6 gram natrium op. Dit is overigens nog steeds zeven keer hoger dan ons lichaam eigenlijk nodig heeft.

Onder normale omstandigheden verbruikt een mens maar 500 tot 750mg zout, wat gelijk staat aan 200 tot 300 mg natrium. Alleen in bijzondere omstandigheden zoals hevig zweten tijdens sport en griep of door gebruik van geneesmiddelen kan de behoefte hoger liggen. Bij mensen met een hoge bloeddruk (hypertensie) wordt aangeraden de zoutinname nog verder te beperken, tot 2 gram per dag, wat gelijk staat aan 800 mg natrium.

De alternieve keuze voor zeezout of steenzout vanwege de hogere waarden in mineralen (magnesium en jodium) maakt zout niet gezonder. De waarden zijn zo gering dat het vanuit gezondsheidsperspectief geen reden is om te kiezen voor een hogere zoutinname.

Een verminderde zoutinname past daarom bij een gezonde voedingsroutine. In dit artikel geef ik 8 snelle tips om de dagelijkse zoutinname te verminderen.

1. Lees etiketten

Wanneer zout op de eerste of tweede plaatst staat in de ingrediŽntenlijst, laat het product dan staan.

Alternieve benamingen voor zout in ingrediŽntenlijsten zijn vaak sodium of natrium.

2. Vermijd zoutrijke producten

Vermijd zoutrijke producten zoals chips, gezouten noten of pinda's en dressings. Zoek naar de varianten zonder zout. Pinda's en noten zijn gezond, dus verkies dan het liefst de zoutloze variant.

3. Kies voor verse producten

Veel pot- en blikgroenten hebben een hoog gehalte aan zout. Kies daarom voor verse groenten. Kies je toch voor potgroenten. Kijk dan op het etiket of er geen zout aan toegevoegd is. Hetzelfde geldt voor vleeswaren. Als je even de kans hebt, verkies dan verse vleeswaren voor de voorverpakte vleeswaren. Voorbewerkte producten zijn ťťn van de grootste zoutbronnen in onze voeding, vermijd ze dus wanneer mogelijk.

4. Spoel blikgroenten rijk aan zout

Kies je toch voor blikgroenten met de toevoeging van zout, spoel ze dan onder de kraan door. Hierdoor raak je merendeel van het zout kwijt.

5. Bijsmaken zonder saus en bouillon

Breng smaak aan je voedsel door middel van kruiden, azijn of citroensap in plaats van sauzen en bouillon welke een hoog zoutgehalte hebben.

Voeg geen extra zout toe aan je voeding

Zorg ervoor dat de zoutvaatjes niet op tafel komen. Zeezout, tafelzout, mineraalzout zijn allemaal gewoon zout; zout is zout.

7. Kies restaurants bewust

Vermijd restaurants die veel zout gebruiken. Zoek restaurants op die het voedsel bereiden met weinig of geen zout.

8. Eet geen fastfood

Fastfood heeft een ontzettend hoog zoutgehalte.

Meer weten?

Wat is gebalanceerde voeding?

Een eetdagboek bijhouden

De beste vetten om mee te braden, koken en bakken

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact