Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Chocolade - Gezond of ongezond?

Veel mensen eten chocolade. Vooral rond de kerst- en sinterklaastijd. Er wordt veel beweerd over chocolade, zodat het lastig is om echt een objectieve kijk te krijgen op chocolade. In dit artikel wil ik een aantal zaken over chocolade helder krijgen. Is het gezond? Is het ongezond? Waarom? Welke chocolade kun je het beste eten?

Waaruit bestaat chocolade?

Chocolade komt van een plant die van oorsprong groeit in centraal Amerika; de cacaoplant. De cacaobonen van deze plant worden gebruikt om chocolade mee te maken. Na verhitting en het openbreken van de cacaoboon wordt het vet uit de cacaoboon gehaald door middel van vermaling. Cacaomassa ontstaat. Wanneer hier het vet uit ontrokken wordt ontstaat vervolgens cacaoboter. De harde klomp die overblijft wordt vermalen tot magere cacaopoeder. Cacaoboter en cacaopoeder zijn de hoofdingrediŽnten voor chocolade.

Pure chocolade

Door de vermenging van cacaopoeder, cacaoboter en suiker ontstaat pure chocolade. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de meest gezonde vorm van chocolade is. Hoe hoger het gehalte cacao, hoe minder suiker er is toegevoegd. 70% cacao op de verpakking betekent dus 30% suiker. Hoe hoger het cacaopercentage, hoe gezonder de chocolade.

Witte chocolade

Voor witte chocolade wordt geen cacaopoeder gebruikt. Enkel en alleen cacaoboter. Daaraan wordt melkpoeder toegevoegd en suiker. Zo krijgt de chocolade zijn witte kleur. Witte chocolade bevat meer suiker dan de andere varianten van chocolade.

Melkchocolade

Melkchocolade bevat alle ingrediŽnten: Cacaoboter, cacaopoeder, melkpoeder en suiker. Door de toevoeging van melkpoeder is de kleur van de chocolade lichter dan die van de pure chocolade. Door de toevoeging van cacaopoeder is de kleur van melkchocolade donkerder dan die van witte chocolade.

Waarom is chocolade gezond, en wŤlke chocolade is het gezondst?

In de cacao van de cacaoboon zitten antioxidanten, welke het risico van hart- en vaatziekten verlaagt. Een gezonde inname van cacao betreft 4 gram per dag. Dat staat gelijk aan het eten van 10 gram pure chocolade per dag, of 13 gram melkchocolade. Voor witte chocolade zal men nog meer chocolade moeten eten om 4 gram cacao binnen te krijgen. De pure chocolade is daarom het gezondst. Het suikergehalte ligt het laagst en het cacaogehalte het hoogst.

Waarom is chocolade ongezond?

Chocolade bevat alkaloÔden zoals theobromine, welke het lichaam ziet als een giftige stof. Het lichaam is redelijk goed in het afbreken van deze stof, waardoor het ongevaarlijk is. Echter voor bepaalde dieren (Honden, katten, paarden en fretten) is theobromine levensgevaarlijk, omdat zij deze stof slecht kunnen afbreken. Al in kleine hoeveelheden kan dit leiden tot de dood. Deze alkaloÔde zit in de cacaoboon zelf. Voer je geliefde huisdier met de sinterklaas- en kerstdagen dus niet met chocolade.

Daarnaast zit chocolade hoog in calorieŽn door hoge aanwezigheid van vet en suiker. De gemiddelde chocoladereep is 150 tot 200 gram. Aangezien we per dag maar 10 tot 15 gram nodig hebben, afhankelijk van de soort chocolade, hoeven we maar een klein stuk chocolade van de reep te eten. Maar wie eet er nou 2 kleine blokjes chocolade? Vaak verdwijnt de halve chocoladereep en soms de hele reep.

4 gram cacao per dag, of 10 tot 15 gram chocolade, geeft ons lichaam een gezonde portie aan antioxidanten om een aanmerkelijk risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Laten we eerlijk zijn, kijk eens in de de top 10 van meest gezonde voeding. Daar tref je producten die vol zitten met antioxidanten zonder de negatieve bijproducten zoals suiker en giffen. Need I say more?

Conclusie

Chocolade hoort niet thuis in een gezonde voedingsroutine. Dat wil niet zeggen dat het niet gegeten mag worden. Zelfs in een gezonde voedingsroutine is er plaatst voor chocolade. Beperk je in de hoeveelheid, en eet dan het liefst pure chocolade omdat deze hoog in cacao zit, en relatief laag in suiker. Af en toe afwijken van de gezonde voedingsroutine door eens een stukje pure chocolade te eten kan absoluut geen kwaad, zeker niet wanneer het de motivatie en euforie tijdelijk een boost geeft.

Om chocolade enkel en alleen te eten omdat het gezond is vanwege antioxidanten gaat ver. Doe je het vanuit gezondheidsredenen, grijp dan naar producten uit de top 10 van meest gezonde voeding.

Meer weten?

Fruitsappen drinken - Gezond of ongezond?

Wat is gevarieerde voeding?

Alternatieven voor brood

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact