Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Het meest slechte suiker

De meeste van ons weten dat suiker over het algemeen slecht is. Er bestaan vele soorten suikers in vele verschillende vormen. In dit artikel wil ik kort de meest voorkomende aanhalen: Sucrose als tafelsuiker, lactose als melksuiker en wellicht de meest bekende fructose en glucose.

In een interessante presentatie over suiker vertelt Professor Robert H. Lustig over suikers. Aan de hand van onderzoeken en biochemie probeert hij duidelijk te maken dat fructose de grootste boosdoener is in ons voedsel vandaag de dag. Fructose zou zorgen voor de massale opkomst van obesitas de afgelopen decennia.

Hij maakt duidelijk dat de voedselindustrie gekomen is met diŽten die weinig vet voorschrijven, maar dat daarvoor in de plaats de toevoeging van fructose in ons voedsel is gekomen. Doordat fructose alleen in de lever opgeslagen kan worden en niet in de spieren als glycogeen, is de mate waarin fructose opgeslagen wordt als vet vele malen groter dan bij bijvoorbeeld glucose of lactose.

Professor Robert H. Lustig maakt overigens hard aan de hand van biochemie dat fructose in feite een gif is, net zoals ethanol (alcohol). 8 van de 12 symptomen van alcohol komen ook voor als gevolg van overmatige inname van fructose. Fructose zou het hongergevoel versterken omdat metabolisme niet via de hersenen gaat, er wordt geen signaal aan de hersenen gegeven dat er genoeg gegeten is. Daarom blijft men meer eten van fructose dan van bijvoorbeeld glucose, waarbij dit wel gebeurt.

De gevolgen van fructose op lange termijn zijn volgens Professor Robert H. Lustig sterk overeenkomstig met de van overmatig alcoholgebruik: Een verhoogde bloeddruk, een vergrote kans op een hartaanval, verhoogde (slechte) cholesterol, alvleesklierontsteking, obisitas, leverdysfunctie, insuline resistentie en verslaving.

De hele presentatie is hier te zien:

Waar zit fructose in?

Fructose zit in frisdranken, (vruchten)sappen, en vrijwel al ons junkfood zit er volgepropt mee. Sauzen, ketchup en fruit. Enkel fruit bevat veel vezels. Een beschermd omhulsel waardoor de schadelijkheid van fructose in fruit drastisch verminderd wordt.

Professor Robert H. Lustig geeft enkele tips met betrekking tot fructose:

- Vermijd dranken met suiker
- Wacht 20 minuten met een nieuwe portie
- Eet koolhydraten met vezels
- Wissel 'tv-tijd' (statische activiteiten) af met bewegende activiteiten

Mijn persoonlijke advies is een gezonde voedingsroutine op te zoeken, bovenstaande punten dragen daar zeker aan bij. Drink zoveel mogelijk water en melk. Melk bevat lactose, en zet daarom vele malen minder snel suiker om in vet (maar juist glycogeen). Suiker zal uiteindelijk bij overmaat altijd omgezet worden in vet. Wanneer de organen en spieren glycogeenverzadigd zijn zal vet aangezet worden. Echter is dit vele malen minder snel dan bij fructose, simpelweg omdat fructose alleen door de lever gemetaboliseerd kan worden.

Meer weten?

8 tips om zoutinname te verminderen

Kokosnoot - Waarom is het gezond?

Hoe vaak eten per dag?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact