Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Hoe begin ik met afvallen?

Voordat u begint met uw doel om af te vallen raad ik iedereen aan om goed na te denken over waarom u wilt afvallen, en hoeveel. Afvallen lukt alleen wanneer u ook daadwerkelijk gemotiveerd bent om af te vallen. Afvallen moet op dat moment hoog op uw prioriteitenlijstje van de dag staan.

Wat zijn goede eetgewoonten?

Er is vast een reden waarom u wilt afvallen. Dit betekent dat u te zwaar bent als gevolg van het langdurig aanhouden van verkeerde eetgewoonten. Mits u uw eetgewoonten niet verandert, dan zal u uw verloren kilo's zo weer terugkrijgen, of misschien wel helemaal niet verliezen. De basis van een goede eetgewoonte is voeding eten die daadwerkelijk bijdraagt aan de gezondheid van uw lichaam.

Een goede eetgewoonte hoort gevarieerd (Zie: Wat is gevarieerde voeding?) en gebalanceerd te zijn (Zie: Wat is gebalanceerde voeding). Daarnaast is het belangrijk dat u de juiste hoeveelheid eten per dag eet, afhankelijk van uw geslacht, lengte en doelstelling (Zie: Hoeveel mag ik eten?). Bij afvallen hoort stilstaan bij alles dat u in uw mond stopt.

Wat is ongezonde voeding?

De eerste stap is het vermijden van zogenaamde 'lege calorieŽn'; suikers. Over het algemeen is suiker ongewenst, het bevat geen voedingsstoffen, en deze zullen relatief snel omgezet worden naar vetten (Zie: Waarom is suiker slecht?). Vermijd daarom zo veel mogelijk frisdranken en bijgezoete pakken drinken. Neem desnoods de light varianten. De bekende suikers zijn fructose in fruit, sucrose als tafelsuiker en dextrose in sportdranken, sportsnoepjes en de welbekende zonnatura pakken.
Snoep is vrijwel gemaakt uit suiker. Snoep voegt daarom totaal niets toe aan uw afvallen. Hiermee wil ik niet zeggen dat u niet mag snoepen. U weet zelf hoe gedisciplineerd u bent op gebied van snoepen, schaf daarom een junkdag aan (Zie: Wat is een junkdag?). Een dieet is alleen vol te houden wanneer u van uw dieet een routine kan maken.

Verlaag uw gebruik in zout. Zout is slecht voor uw nieren en verhogen de bloeddruk (Zie: Wat zijn gezonde groeten). In onze dagelijkse voeding wordt al ontzettend veel zout toegevoegd zonder dat wij daar weet van hebben. Kijk maar eens op de achterkant van een pot groente, of een spaghettisauspakje.

Welke producten zijn gezond?

Gezonde producten beschikken over voedingsstoffen. Gezonde voedingsproducten hoeven niet per definitie mager te zijn. Denk maar aan onverzadigde vetten. Dat zijn vetten die te herkennen zijn aan hun vloeibare vorm op kamertempratuur. Olijfolie, visolie (omega 3), lijnzaadolie, etc. vallen allemaal onder gezonde voeding. Een eetlepel per dag is in alle gevallen aan te raden, ook tijdens afvallen.
Verse groenten zijn altijd welkom, welke soort dan ook. Groenten koken is zo gedaan, maar bent u echt lui, ga dan voor potgroenten. Deze hebben echter wel een verhoogd zoutgehalte door de toevoeging van zout.

Bij een periode van afvallen hoort een verhoogde eiwitinname. Vooral in combinatie met fitness, krachttraining en bodybuilding (explosieve sporten, waarbij in een korte tijd een verhoogde krachttoename plaatsvindt) (Zie: Afvallen door sporten). Eiwitten herstellen de spieren van hun inspanning en worden zeer zelden omgezet naar vet. Eiwitten vindt u in grote hoeveelheden terug in yoghurt (maar liever kwark), vlees, vis, eieren en kaas. Eiwitproducten komen voor in magere producten, maar ook calorierijke producten. Bovengenoemde eiwitproducten komen voor als magere varianten en calorierijke varianten (Zie: De biologische waarde van eiwitten). Bij afvallen eet u zo veel mogelijk de magere varianten. (Zie: Wat is magere voeding?)

Meer weten?

Natuurlijke vetverbranders - Negatieve calorieŽn in voeding

Hoe krijg ik motivatie om af te vallen?

Afvallen en koolhydraten

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact