Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Gezonde snacks als tussendoortje

Over het algemeen raad ik maaltijden altijd aan boven snacks. Met maaltijden bedoel ik dan een inname van zeker 400kcal; Twee of drie boterhammen met beleg en een glas melk bijvoorbeeld.

Veel mensen hebben echter moeite met het eten van hele maaltijden, omdat ze dit nog niet gewend zijn. De overgang van drie grote ongezonde maaltijden naar vijf of zeven gezondere, kleinere maaltijden, is lastig. Snacks helpen je bij die overgang. Het zijn als het ware mini-maaltijden. Ook de periode voor het avondeten, zo ťťn of twee uur ervoor, is een echte snackperiode. Je wilt niet te veel eten voor het avondeten dus grijp je naar een snack. Dit hoeft zeker niet verkeerd te zijn, zolang het maar gezonde snacks zijn.

Voordelen van gezonde snacks

Maaltijden zijn beter dan snacks. Iedere drie uur een kleine, gezonde maaltijd eten is beter dan ťťn uur voor het avondeten snacken of een maaltijd vervangen voor een snack. Soms komt het helaas niet uit met het avondeten of de lunch, en begin je toch trek te krijgen. Om de tijd te overbruggen eet je een gezonde snack, om te voorkomen dat je honger te groot wordt en een hele lading zoetigheid naar binnen gooit.
Kort gezegd houden snacks je metabolisme op gang, voorkom je bloedsuikerspiegelpieken en onderdruk je het hongergevoel om een vreetaanval te voorkomen.

De meest gezonde snacks

De meest gezonde snacks op een rijtje:

Soep

Het liefst eigengemaakte soep op groentenbasis. De portie afhankelijk per persoon. Een soep is een geweldig voorafje op een maaltijd.

Gedroogde zuidvruchten

Gedroogde zuidvruchten zijn cholesterolverlagend en bevatten boordevol vitamines en vezels. Overdrijf echter niet. Een paar stuks per dag, een klein handje, is meer dan genoeg. Gedroogde zuidvruchten zijn onder andere dadels, vijgen, abrikozen en pruimen.

Noten en pinda's

Noten en pinda's zijn een uitstekende bron aan onverzadigde vetten en helpen daarom aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Een handje noten per dag of zelfs twee boterhammen met pindakaas is uitstekend.

Fruit

Net als zuidvruchten bevat fruit een grote hoeveelheid vitamines en mineralen. Houd je vooral tijdens het afvallen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van twee stuks per dag, en dan het liefst in de ochtend. Het blijven suikers, doch ťťn van de weinige zoete snacks met boordevol voedingswaarde. Lees hier welke fruitsoorten geschikt zijn tijdens het afvallen.

KnšckebrŲd

Vooral volkoren knšckebrŲd is een uitstekende snack. Langzaam verteerbare koolhydraten en vrijwel suikervrij. Deze snack voorkomt daarom bloedsuikerpieken. Let echter wel op wat je belegt op deze snack. Uitstekend beleg is cottage cheese, magere vleeswaren of magere kaas

Magere kwark of magere yoghurt

Beiden rijk aan eiwitten en een relatief goedkope snack om aan je eiwitten te komen. Tevens erg laag in vetten en suikers waardoor het in mijn mening een sports ultieme snack is. Naast snack ook goed te eten tijdens een maaltijd naast een portie koolhydraten.

Meer weten?

Groene thee - Werkelijk zo gezond?

Kokosnoot - Waarom is het gezond?

Zijn pinda's en pindakaas gezond?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact