Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Vaak vergeten afvalfeiten

In dit artikelen geef ik eye openers, herinneringen of tips waar men rekening mee moet houden bij het afvallen.

Of je nu afvalt, aankomt of op gewicht wilt blijven, de basis is een gezonde voedingsroutine. Een gezonde voedingsroutine maakt de kans veel groter dat je

- de afgevallen kilo's kwijt blijft
- de aangekomen spiermassa waar je zo hard voor getraind hebt niet verliest
- je minder snel gewichtsschommelingen hebt

In andere woorden: De aankomende paragraven zijn voor iedereen nuttig.

Suikers in dranken

Wanneer mensen vertellen over hun dieet vermelden ze vaak niet wat ze aan dranken op een dag drinken. Ze denken laag in calorieŽn te zitten, maar niets is minder waar. Frisdranken, pakken sap of koffie en thee met suiker bevatten een niet te verwaarlozen hoeveelheid suikers. Een blikje cola bevat 139 kcal en een goed glas druivensap doet daar niet veel voor onder. Wanneer je nooit water drinkt of je bent een fanatiek koffiedrinker met melk en suiker, dan kom je al snel aan een extra 1000 kcal zinloze calorieŽn per dag. Vooral wanneer je dan ook nog eens weinig actief bent gedurende de dag, dan is de kans zeer groot dat je lichaam deze zinloze calorieŽn gaat opslaan als vet.

De volgende paragraaf geeft de oplossing.

Drink water

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Drink water. Wat betreft vocht heeft het lichaam niets meer nodig dan water. Door gebrek aan vocht, door weinig te drinken, houdt je lichaam vocht vast. Een reactie van het lichaam wanneer het een lange tijd niet genoeg vocht krijgt. Dit vocht vasthouden wordt vaak ook wel gezien als vet. Dit is dus niet waar. Onderhuids vocht raak je kwijt wanneer je genoeg water drinkt. Resultaat: je lichaam ook scherper en harder. Drink daarom genoeg water. Het bevat geen calorieŽn waardoor je meer voedingswaarde kunt halen uit voedsel, en je raakt onderhuids vocht kwijt. Een makkelijke manier van afvallen dus. Daarnaast heeft water drinken nog veel meer voordelen.

Suikers in fruit

In veel diŽten die mensen volgen tijdens het afvallen zie ik veel fruit zitten. Fruit zit boordevol vitamines en mineralen. Echter bevat fruit ook een flinke hoeveelheid suikers. De meeste vruchten bestaat puur uit suikers. Vooral tijdens afvallen moet je fruit gedoseerd eten. Houd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan. Overdrijf dus niet. 2 stuks fruit in de ochtend of eventueel middag is meer dan genoeg. Probeer je meer te focussen op groentes. Groentes bevatten minder suiker en beschikken ook over veel vitamines en mineralen. Er zijn echter enkele fruitsoorten die de voorkeur hebben tijdens het afvallen. (Zie: Afvallen met fruit)

Uithongering

Mensen die snel willen afvallen gaan vaak crash-diŽten volgen of gaan zo laag in calorieŽn zitten dat ze zichzelf praktisch uithongeren. Ten eerste is dit vanzelfsprekend een zeer ongezonde manier van afvallen. Ten tweede is het hoogst onwaarschijnlijk dat u de verloren kilo's kwijt blijft. Ten derde draagt dit niet bij aan een gezonde voedingsroutine.

Ik ben erg fan van het woord voedingsroutine, omdat ik simpelweg niet geloof in diŽten. DiŽten zijn vaak marketing trucen en werken bij het merendeel van de mensen niet omdat ze simpelweg onrealistisch zijn. Ze beloven veel in weinig tijd.

Dat terzijde. DiŽten die u dwingen ontzettend laag in calorieŽn te gaan of totale koolhydraatvermijding aanmoedingen werken niet. Zij stoppen uw metabolisme en zetten uw lichaam in een overlevingsstand. Het lichaam gaat alles opslaan wat het binnenkrijgt. En wat u binnenkrijgt is zo beperkt in voedingswaarde dat het simpelweg ongezond is. U bent zo slachtoffer van het bekende jojo-effect.

Probeer daarentegen meerdere kleine maaltijden per dag te eten. Verdeel uw voeding over circa 5 maaltijden per dag. Eet iedere 3 uur een kleine maaltijd. Dat houdt het metabolisme (stofwisseling) hoog. De eerste stap van afvallen is niet lager gaan in calorieŽn. De eerste stap van afvallen is uw slechte eetgewoontes afleren, en inruilen voor gezonde eetgewoontes. (De gezonde voedingsroutine). Kijk voor de overige stappen hier.

Conclusie

In bovenstaande paragraven staan richtlijnen, eye openers en tips met betrekking tot afvallen en een gezonde voedingsroutine. Houd deze in uw achterhoofd. Af en toe eens een glas sap drinken is geen ramp. Drink desnoods vaker light sappen. Met dit artikel wil ik aangeven stil te staan bij wat u consumeert. De kleine details die soms weinig moeite kosten kunnen u helpen voorkomen Łberhaupt te hoeven afvallen. Deze richtlijnen dragen allemaal bij aan een gezonde voedingsroutine.

Mochten deze kleine dingen al te veel moeite voor u zijn, dan raad ik u aan stil te staan bij uw mentale situatie. Vaak wanneer u niet lekker in uw vel zit door stress of spanning is afvallen 'a real pain in the ass'. Afvallen, of gewoontes doorbreken in het algemeen, vraagt om mentale stabiliteit. Ga wellicht eens na waar de oorzaak van het dieperliggend probleem ligt.

Meer weten?

Strakke buikspieren ontwikkelen tot een sixpack

Afvallen en koolhydraten

Hoe stimuleer ik vetverbranding tijdens het afvallen?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact