Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Waarom diŽten niet werken

Op tal van fora waar ik actief ben kom ik enorme topics tegen over dieetdagboeken en soorten diŽten. De ervaringen van de mensen die een dergelijk dieet volgen eindigt vaak teleurstellend. Ze raken hun kilo's niet kwijt, of zijn hun kilo's weer terug aangekomen.

In dit artikel leg ik uit waarom diŽten niet werken en vertel ik wat wťl werkt.

DiŽten werken niet

Veel mensen zien vaak af van diŽten wanneer ze alleen al de term diŽten horen. DiŽten klinkt als een straf. Je moet tegen je zin in dingen eten of doen die je niet wilt. Een diŽet volgen kost een hoop motivatie en discipline. Deze motivatie en discipline is vaak alleen op te brengen wanneer je lekker in je vel zit. Wanneer je mentaal sterk bent, wanneer je geen zorgen hebt en wanneer je een positieve instelling hebt.

De meeste mensen die diŽten doen dit vaak om af te vallen. Voor mensen die willen afvallen is de stap van ongezond eten naar het volgen van voedingsschema's te groot. Er is een reden dat je moet afvallen. Te zwaar zijn is slechts een gevolg, geen oorzaak. Het is namelijk een mentale kwestie. Een dieet volgen is voor veel mensen mentaal een te zware opdracht.

Dit is de reden dat mensen die willen afvallen vaak op zoek zijn naar diŽten waarbij ze geen honger krijgen en waarbij ze af en toe wel eens iets ongezonds mogen eten. Met andere woorden. Het moet mentaal aan te kunnen zijn.
Daarom ga ik als eerste stap vanaf nu het woord diŽet niet meer gebruiken.

De voedingsroutine

In plaats daarvan gebruik ik het woord voedingsroutine. Het gebruik van voedingsschema's is voorbij en we concentreren ons nu alleen nog maar op richtlijnen. Richtlijnen om gezonder te eten met als doelstelling af te vallen.

Afvallen hoeft geen zelfpijniging te zijn. Het belangrijkste is een gezonde voedingsroutine te volgen en daarnaast plezier te hebben. De oorzaak is mentaal. En daarom moeten we zorgen dat we mentaal fit zijn voordat we kunnen afvallen.

Een richtlijn moet je zien als een trendlijn in een grafiek. De trendlijn is de lijn van gezonde voeding die bijdraagt aan ons afvalproces. Daarnaast zijn er kleine en grote uitschieters, de ongezonde momenten. Dit kan het nuttigen van een snack zijn, het eten van jus bij onze aardappelen of en vette saus over de bloemkool heen. Het maakt niet uit. Alles dat jou mentaal een boost geeft. De sleutel tot afvallen en op een verantwoord gewicht blijven is de routine van gezond eten. Daarnaast op willekeurige momenten iets ongezonds eten is deel van onze voedingsroutine. Het is totaal acceptabel, en wellicht zelfs aangemoedigd. Hierdoor blijft de mentale status gewaarborgd en blijft gezond eten leuk en vol te houden.

Wat is een goede voedingsroutine?

Een goede voedingsroutine is voor iedereen anders. Er zijn natuurlijk richtlijnen. Sport-en-dieet.nl bestaat uit deze richtlijnen. In ieder artikel op sport-en-dieet zijn deze richtlijnen de basis. Neem ze op uw gemak eens een keertje door.

Meer weten?

Waarom heb ik altijd honger?

Afvallen en koolhydraten

Tips om af te vallen

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact