Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Waarom heb ik altijd honger?

Veel mensen die willen afvallen, of beginnen zijn met afvallen vragen zich altijd af waarom ze altijd honger hebben. Van onze ouders hebben we altijd geleerd dat honger niet bestaat in het land waarin wij wonen. Maar wat is honger nou precies? In dit artikel leg ik uit wat honger is, en geef ik tips om van honger af te komen tijdens het afvallen.

Wat betekent het hongergevoel?

Het hongergevoel heeft onder andere te maken met de maag. De maag is een rekbaar orgaan. Hoe makkelijker je maag oprekt aan de gewenning van veel of meer eten, hoe sneller het hongergevoel terugkomt. Hoe minder je dagelijks eet, hoe minder rekbaar het orgaan is, hoe eerder een verzadigd, vol, gevoel. Dit rekken van de maag kun je trainen door langzaam meer te eten. Tijdens elke maaltijd een beetje extra te eten.

Een ander punt waarom veel mensen altijd honger hebben heeft niets te maken met de maag, maar met het voedsel dat ze eten. Mensen die veel en vaak honger hebben (zonder echt simpelweg te weinig te eten) eten over het algemeen veel suikerrijk voedsel. Suikerrijk voedsel, en dan met name de toevoeging van glucose-fructosestroop aan het voedsel, wordt niet gemetaboliseerd via de hersenen. Er wordt dus geen seintje gegeven aan de hersenen dat men vol zit. Men blijft dus eten en men blijft dus honger hebben. Suikers zijn snel verteerbare koolhydraten, geven voor een kort moment veel energie. Na dit korte moment, de bloedsuikerpiek, zal het energieloze gevoel weer terugkeren eveneens als de honger.

Honger heeft absoluut niks te maken met je voedselbehoefte. Hiermee bedoel ik de behoefte van het lichaam aan voeding of voedingsstoffen. Hongergevoel heeft met de rekbaarheid van de maag te maken en de manier waarop voeding wordt gemetaboliseerd.

Afvallen zonder honger

Toch is het niet noodzakelijk om honger te hebben, ook niet tijdens het afvallen. Hieronder een aantal tips en richtlijnen om af te vallen zonder honger te hebben, of om gewoon op een gezond gewicht te blijven.

Eet meerdere maaltijden per dag.

Vervang snacks voor kleine maaltijden. Eet in plaats van een snack een boterham, een kom havermout, rijstcrackers of knackerbrod of roggebrood. Meerdere maaltijden per dag helpt je stofwisseling (metabolisme) hoog te houden.

Vermijd suikers

Vermijd zo veel mogelijk lege calorieŽn. Dit zijn calorieŽn zonder toegevoegde waarde, zoals suikers. Met name glucose-fructosestroop zorgt ervoor dat het hongergeval niet weggaat. Fruit is grotendeels ook suikers. Toch is fruit gezond. Fruit bevat vezel, antioxidanten, vitamines en mineralen. Doordat de fruitsuikers verpakt zijn door vezels wordt de schadelijkheid van fruitsuikers beperkt. Maar overdrijf niet met fruit eten als je wilt afvallen. 2 of 3 stuks in de ochtend of begin middag is meer dan genoeg. Pas echter wel op met fruitsappen.

Eiwit als broodbeleg.

Besteed broodbeleg nuttig. Beleg daarom zoveel mogelijk met magere vleeswaren zoals rosbief, rookvlees, kipfilet en kalkoenfilet. Vermijd hagelslag, jam met toegevoegde suikers, chocopasta, of welke vorm van chocolade. Pindakaas daarentegen bevat wel een goede voedingswaarde. Pinda's zijn een goede bron van vetten. Probeer een pindakaas te vinden met zo min mogelijk toegevoegde suikers. De nieuwe Calvť kan ermee door.

Drink water

Water heeft naast tal van gezonde effecten op ons lichaam ook het voordeel dat het de maag tijdelijk vult. Hierdoor kun je het hongergevoel enigszins onderdrukken. En zoals iedereen weet bevat water geen calorieŽn.

Vind een hobby

Wees gewoon lekker bezig gedurende de dag. Zoek een hobby naast je werk bijvoorbeeld. Wanneer je je verveelt grijp je sneller naar slechte snacks. Vreetbuien of eten uit verveling zijn echte dikmakers. Ze zorgen voor een gigantische bloedsuikerspiegelpiek.

Meer weten?

In 5 stappen afvallen tot ieder gewicht

Zijn light frisdranken slecht voor je?

Afvallen en koolhydraten

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact