Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

In 5 stappen afvallen tot ieder gewicht

Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze niet kunnen afvallen. Ze hebben er het lichaam niet voor, hun stofwisseling is te traag of ze eten al zo weinig.

Je lichaamsbouw heeft wel enige invloed op hoe makkelijk je kunt afvallen. Maar in feite is afvallen niets meer dan discipline en geduld. Eingelijk is afvallen dus meer mentaal dan fysiek.

In dit artikel geef ik vijf stappen aan om af te vallen naar welk gewicht dan ook. Elke stap vereist meer discipline van u. Bij stap 5 kunt u op elk vetpercentage komen dat u wilt. Dat wil niet zeggen dat de eerste stappen niet effectief zijn. De eerste kilo's afvallen gaan altijd makkelijker dan de laatste kilo's. En daarom is stap 5 voor echte doorzetters.

Stap 1: Suikers schrappen

De eerste stap is het ontdoen van zinloze 'lege' calorieŽn. Deze calorieŽn dragen niet bij aan de gezondheid van uw lichaam, ze hebben geen voedingswaarde.

We hebben het hier over suiker en verzadigde vetten en transvetten (gehard onverzadigd vet). De eerste stap is het vervangen van deze calorieŽn voor nuttige calorieŽn.

Een voorbeeld:

Frisdrank vervangen door water. Eet voor een blikje frisdrank maar twee boterhammen met vleeswaren extra!

Zo kunt u snoep, koek en (fris)dranken al snel vervangen voor zinvolle producten.

Dit is de eerste stap om te beginnen met afvallen. U hoeft niet eens minder te eten, dus honger zal u niet hebben. Makkelijk eh?!

Stap 2: Koolhydraat vervangen voor eiwit

Ook in deze stap hoeft u nog niet eens minder te gaan eten. We verschuiven enkel de balans in uw voeding. Dit betekent dat we uw koolhydraten wat gaan minderen, en uw eiwitten omhoog gaan gooien.

Een voorbeeld:

Normaal eet u snachts nog 2 boterhammen. Deze boterhammen komen al als vervanger voor chips die u in stap 1 at.
We gaan deze boterhammen in de avond nu vervangen voor eiwitten. Eet in plaats van deze boterhammen een halve bak magere kwark, een blikje tonijn of zalm (of vers natuurlijk!) of kipfilet. (kippenborst, kippenwit)

Resultaat: Uw koolhydraten zijn omlaag, uw eiwitten omhoog. Het aantal calorieŽn blijft hetzelfde.

Stap 3: Minder vet en koolhydraat

Dit is de eerste stap dat we minder gaan eten. We verlagen de koolhydraten (brood, aardappelen, pasta, fruit) en verlagen onze inname aan vetten. We bakken onze eieren in minder vet en eten geen of minder pindakaas.

Voorbeeld:
In plaats van 4 boterhammen eet je 2 of 3 boterhammen per maaltijd. In plaats van pindakaas beleg je kippenwit of eet je koolvis.

Resultaat: -300kcal.

Stap 4: Meer beweging

In deze stap gaan we onze verbranding omhoog gooien door meer te bewegen. Dit kun je doen op welke manier dan ook. Hardlopen buiten of in de sportschool, fietsen, roeien, balsporten, racketsporten, vechtsporten. Zoek iets dat je leuk vindt. En ga wekelijks een aantal keer per week aan de slag. Dit verhoogt de verbranding.

Stap 3 en 4 kun je ook omwisselen. Uiteindelijk neem je bij stap 4 stap 3 en 4 samen.

Stap 5: Ochtendcardio

Al onze voeding is nu 'schoon': Alles van onze voeding bevat een uitstekende voedingswaarde. We zitten laag in koolhydraat, hoog in eiwit, laag in vet. Daarnaast krachttrainen we of bewegen we in de vorm van spel of een andere sport.

In deze stap voegen we ochtendcardio toe aan onze routine. Elke ochtend na het opstaan en voor het ontbijt doen we cardio. Een hometrainer, loopband of stepper. Het maakt niet uit. We zorgen dat we een half uur tot drie kwartier, afhankelijk van onze doelstelling, cardio doen.

Wanneer je alle stappen goed uitvoert is het mogelijk af te vallen tot een zeer laag vetpercentage. Echter, stap 5 is niet vol te houden als dagelijkse routine, en moet dan ook puur en alleen gezien worden als een periode van afvallen.

Meer weten?

Het laag glycemische index'dieet'

Waarom diŽten niet werken

Afvallen en koolhydraten

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact