Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Wat zijn de beste supplementen voor sporters?

Ik heb verschillende supplementen gebruikt als ondersteuning op mijn voeding. Naast het feit dat deze supplementen mijn sportprestaties bevorderden horen een enkel van deze in ieder dieet te zitten. Of u nou sport of niet.

Vitamine c

Vitamine C (ascorbinezuur), een wateroplosbare vitamine, is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden en bloedvaten. Vitamine C is verder een antioxidant en beschermt het lichaam samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. Ook bevordert vitamine C de opname van ijzer.

Vitamine C is naast supplement in pilvorm ook uit ons voedsel te halen. Fruit en aardappelen zijn twee goede bronnen om vitamine c te halen.

Naast deze voedselbronnen adviseer ik fanatiek sporters vitamine C als supplement te nemen.

Multivitaminen

Iedere sporter of niet-sporter zou ťťn multivitamine per dag moeten nemen. Dit voedingssupplement vult de dagelijks ontbrekende vitaminen aan wat leidt tot een verbeterde weestand.

Omega 3 visolie

Vooral voor mensen die weinig (vette) vis eten raad ik dit supplement aan.
Aan omega-3-vetzuren worden positieve eigenschappen toegeschreven in het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Omega 3-vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en zijn onder meer van belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling.

Creatine

Vooral voor sporters die explosieve sporten beoefenen zoals krachttraining, bodybuilding, racketsporten, vechtsporten of korte afstandslopers/fietsers raad ik creatine aan.

Uit ervaring door persoonlijk gebruik en gebruik van anderen kan ik zeggen dat voor meer dan 80% van de mensen die ik getraind heb en met wie ik getraind heb, creatine een positief effect heeft gehad op hun sportprestaties. Creatine is door tal van onderzoeken en studies uitgewezen tot een daadwerkelijk werkend supplement.

Whey eiwitpoeder

Net als voor creatine raad ik mensen aan die spierinspannende sporten doen gebruik te maken van dit eiwitsupplement. Whey is een snel opneembaar eiwit dat direct zorgt voor spierherstel en supercompensatie. Dit supplement is vrijwel door ieder onderzoek dat je kunt vinden bewezen als effectief en kunt men bijschrijven als ťťn van de basissupplementen.

Dosering in (karne)melk of water. Inname tijdens het opstaan en voor de training. Doseringhoeveelheid is afhankelijk van de vetvrije massa en totale eiwitname per dag. Over het algemeen tussen de 30 en 40 gram eiwitpoeder per dosering.

Meer weten?

Hoe werkt creatine?

Hoeveel (omega 3) visoliecapsules per dag?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact