Nieuwe artikelen

Sjoerd Stienstra

S. Stienstra De oprichter

Hoe vaak eten per dag?

Mijn ervaring leert dat veel mensen, en met name kinderen, vaak maar twee keer per dag een maaltijd eten. Tussendoortjes bestaan meestal uit snacks. Volwassenen met een vaste baan eten vaak drie keer per dag, omdat zij gedwongen zijn aan een vaste lunchpauze. Is uw doelstelling afvallen, spiermassa winnen of voorbereiding voor een wedstrijd in welke sport dan ook, dan is drie keer per dag eten simpelweg te weinig.

Meerdere maaltijden per dag eten

Het belang van meerdere maaltijden per dag eten is crusiaal bij mensen die willen afvallen of topprestaties willen leveren voor een toernooi, competitie of wedstrijd. Bij afvallen en wedstrijden vecht het lichaam constant tegen twee factoren; het lichaam moet herstellen van voorgaande inspanningen en het lichaam moet zich voorbereiden op aankomende inspanningen. Het is daarom uiterst belangrijk dat je daarom ieder moment van de dag benut om het lichaam te laten herstellen. Drie maaltijden per dag is daarbij te weinig.

Vijf tot zeven maaltijden per dag zijn voor fanatieke sporters een must. Daar kom je alleen aan als je na het avondeten rond 18:00 ook nog ťťn of twee maaltijden eet. De porties van de maaltijden varieŽren afhankelijk van uw doelstelling; afvallen, wedstrijdvoorbereiding of onderhoud. Bij afvallen zullen de porties voornamelijk uit magere en 'schone' producten bestaan. Dat wil zeggen dat ieder product dat u eet weinig kilo-calorieŽn (kcal) bevat, maar elke kcal effectief is voor de gezondheid van het lichaam. Dit om toch aan de nodige voedingsstoffen te komen bij een verlaagde voedingsinname. Bij intesieve sporters die geen intentie hebben in afvallen, is dit wellicht even belangrijk, maar liggen de porties per maaltijd hoger, omdat zij tijdens hun trainingen en wedstrijden extra calorieŽn verbranden. Vergist u zich er echter ook niet in dat het verbruik van een lichaam in rust een stuk hoger is bij herstel van lichaamsinspanningen. Men noemt dit een verhoogd metabolisme. De stofwisseling gaat omhoog. Dit is de reden dat ik mensen die willen afvallen aanraad om naast hun dieet te sporten. Een verhoogd metabolisme voorkomt u te laag in voedingsinname te hoeven gaan.

Ook 's avonds eten?

Ja! Ook 's avonds eten. De nachtrust van een mens die afvalt, intensief sport, of misschien zelfs beiden, is essentieel voor het herstel van uw lichaam. 's Avonds gaat het lichaam gewoon door met verbruiken van energie. Deze energie is nodig om uw lichaam te herstellen. Hoe meer u sport, hoe hoger uw metabolisme, hoe hoger uw verbruik. De nachtrust wordt dan ook wel het moment van supercompensatie genoemd.

Wat is supercompensatie?

Supercompensatie wil zeggen dat het lichaam na een trainingsimpuls, nŠ herstel, altijd de neiging heeft om zich te herstellen boven het oorspronkelijke uitgangsniveau. Is dat niet de reden dat u traint? Het lichaam is naast een efficiŽnte machine ook een super effectieve machine. Het lichaam past zich aan aan wat u doet, en doet dit door middel van supercompensatie.

Supercompenseren kan daarom alleen plaatsvinden bij dť grote drie. Dit zijn: Training (trainingsimpulsen), voeding (herstel-middel) en rust (slaap, hersteltijd).

Wanneer ťťn van deze drie factoren niet aanwezig is, of in een te beperkte mate, dan zal u minder effectief supercompenseren, waardoor u uw doelstelling hoogstwaarschijnlijk niet gaat bereiken. Supercompensatie is essentieel.

Meer weten?

Top 8 meest ongezonde dranken

10 x ontgiftende voeding

Wat is gebalanceerde voeding?

Sport-en-dieet beschikt niet over onrealistische, onhaalbare diëtistenadviezen, maar voorziet u daarentegen van effectieve en efficiënte trainings- en voedingstips die u kunnen helpen bij het bereiken van uw doelen op een doelgerichte manier, zonder daarvoor te hoeven betalen.
Over de Auteur | Contact